شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
اسماعیلی: جلسات نقد شعر همزمان با جشنواره برپا شود

برپایی جلسات نقد شعر و کارگاه‌های آموزشی به صورت همزمان با برگزاری جشنواره شعر فجر و راه‌اندازی دبیرخانه دایمی، از جمله پیشنهاداتی هستند که رضا اسماعیلی، برای بهتر و موثرتر برگزار شدن این جشنواره در سال‌های آینده مطرح می‌کند.\

اسماعیلی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره جشنواره شعر فجر گفت: درباره برگزاری این جشنواره همانند سال‌های پیش بر یک محور اساسی تاکید دارم و آن امر بحث داوری جشنواره و اعتبار علمی آن است، چون اعتبار علمی هر جشنواره‌ای معطوف به داوری‌های جشنواره خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت داوری‌ها و تاثیر آن در گسترش حضور شاعران در جشنواره اظهار داشت: هرچه چهره‌های علمی‌ بیشتری در داوری جشنواره حضور داشته باشند به همان نسبت شاهد ایجاد انگیزه برای شاعران خواهیم بود که در سال‌های بعد در جشنواره حضور می‌یابند.

این شاعر معتقد است در دوره‌های پیشین، چهره‌های شاخصی برای داوری حضور داشته‌اند و امسال نیز آن‌چه پراکنده درباره اسامی داوران شنیده نشان‌دهنده این امر بوده است که داوران با تجربه‌ای برای داوری جشنواره انتخاب شده‌اند.

وی افزود: اگر پس از پایان برگزاری هر جشنواره و جایزه‌ای اسامی داوران به صورت رسمی اعلام شود تا همگان با آن‌ها آشنا شوند اطمینان‌خاطر بیشتری برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌آید.

اسماعیلی به انتظار جامعه ادبی از برگزار‌کنندگان جشنواره شعر فجر اشاره و تصریح کرد: جامعه ادبی این انتظار را دارد که جشنواره هر سال نسبت به سال قبل یک پله بالاتر قرار گیرد و به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

وی به ارائه پیشنهاداتی برای تحقق بیشتر این امر پرداخت و توضیح داد: جشنواره شعر فجر باید به معنای حقیقی به جشنواره‌ای ملی و بین‌المللی بدل شود تا تمامی طیف‌های ادبی جذب آن شوند. همچنین باید تمامی سلیقه‌ها و نحله‌های شعری را دربربگیرد. اگر این مسئله صورت پذیرد جشنواره با استقبال گسترده‌تری از سوی مخاطبان روبرو می‌شود.

این شاعر در ادامه تشریح کرد: اگر همزمان با برپایی جشنواره تمهیداتی در نظر گرفته شود تا کارگاه‌های آموزشی برای شاعران جوان و یا جلسات نقد و بررسی شعر معاصر برگزار شود در اعتلای شعر و ادبیات تاثیر بسزایی دارد.

وی معتقد است در طول چهار دوره گذشته هر سال شاهد شکوفایی کمی و کیفی جشنواره بوده است، جشنواره حرکت رو به جلویی داشته و تجربیات جدیدتری را کسب کرده است.

اسماعیلی یکی از راه‌های جهانی شدن ادبیات را ترجمه آثار ادبی برشمرد و اظهار داشت: ترجمه آثار ادبی و تعامل با شاعران جهان یکی از راه‌های جهانی شدن ادبیات ماست و این تعامل و ارتباط فرهنگی می‌تواند زمینه‌های لازم را برای رشد و شکوفایی ادبیات فراهم کند. برهمین اساس جشنواره شعر فجر فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر جشنواره شعر فجر که به صورت نمادین هر سال برگزار می شود بهتر است دبیرخانه آن به صورت دائمی در تمام طول سال برپا باشد و نظرات شاعران و منتقدان را جمع‌آوری و برآیند آن‌ها را در هر دوره مطرح و ارائه کند. همچنین می‌توانیم برنامه‌های مکملی را برای جشنواره در طول سال برنامه‌ریزی کنیم.

این شاعر در پایان یادآور شد: سفرهای فرهنگی برای تبادل تجربیات و بهره‌گیری از دستاوردهای شاعران شاخص ایران و جهان و برپایی کارگاه‌‌ها و کلاس‌های آموزشی از جمله این برنامه‌ها هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط