دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
اکسیر: بخش ویژه شعر طنز به جشنواره افزوده شود

اکبر اکسیر، شاعر طنز‌پرداز آستارایی بر ضرورت افزودن بخش مستقل «شعر طنز» به جشنواره شعر فجر تاکید کرد. وی همچنین معتقد است انتخاب داوران متخصص و بی‌طرف مهم‌تر و اساسی‌تر از انتخاب برگزیدگان جشنواره‌هاست.\

اکسیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تمام حاشیه‌هایی که برای آن به گوش می‌رسد اقدامی مناسب برای کشف و معرفی استعدادهای جوان در اقصا نقاط ایران است.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی دبیرخانه دائمی برای جشنواره شعر فجر ادامه داد: اگر دبیرخانه این جشنواره در تمام طول سال فعالیت داشته باشد می‌تواند بخشی از شعر رسمی ما به حساب آید. اما تجربه ثابت کرده که اغلب این جشنواره‌ها همان‌گونه که از نامشان پیداست به مناسبت نام‌هایشان در ماه‌های بعد از یاد می‌روند.

اکسیر در اين باره توضیح داد: اگر هدف ارتقای شعر ایران و کشف شاعران برتر آن باشد باید دبیرخانه جشنواره شعر فجر مانند جشنواره فیلم و تئاتر در طول سال کارهای ادبی را در نشریات و سایت‌ها رصد کند.

وی در ادامه اظهار داشت: شایسته است چنین امری صورت بگیرد و هر سال در چنین جشنواره‌ای به افرادی که زندگی‌شان را وقف شعر و ادبیات کرده‌اند بها بدهند و همراه با آن طی یک فراخوان و اهدای جوایز، شاعران جوان و بااستعداد گمنام را تشویق کنند.

این شاعر برترین و بهترین جایزه چنین جشنواره‌هایی را چاپ و پخش کتاب شاعران برشمرد و افزود: به‌نظر من در عرصه ادبی ما از بزرگان حقیقی این حوزه قدردانی نشده و این افراد بر صدر ننشسته‌اند. برهمین اساس یک دلسردی عام در میان این افراد دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مسولان ادبی جایزه‌های بزرگ باید از پرداختن به مقولات شخصی پرهیز کنند و به شخصیت ادبی شاعران نمره دهند. همچنین به هیچ‌وجه در انتخاب داوران به صورت سلیقه‌ای عمل نکنند.

اکسیر بر انتخاب داوران بی‌طرف، بی‌غرض و متخصص در هر حوزه تاکید کرد و گفت: معتقدم این مسئله از انتخاب شاعران برگزیده مهم‌تر است؛ چراکه انتخاب صحیح داوران می‌تواند انتخاب برگزیدگان جشنواره‌ها را نیز مقبول عام و خاص کند.

وی به عنوان شاعر طنز‌پرداز معتقد است برای شعر و یا نثر طنز به هیچ‌وجه در جشنواره شعر فجر و یا جایزه «کتاب فصل» و «کتاب سال» فرصتی در نظر گرفته نشده است و عموما این حوزه در محدوده ادب فارسی و شعر غیرطنز امروز بررسی می‌شود. اکسیر این امر را نوعی نقص برای جشنواره‌ها و جایزه‌هایی مانند جشنواره شعر فجر می‌داند.

این شاعر به افزوده شدن بخش «ترانه و سرود» به پنجمین جشنواره شعر فجر اشاره و تشریح کرد: شایسته است همانند بخش «ترانه و سرود» شعر طنز نیز به صورت مستقل به جشنواره شعر فجر افزوده شود تا این گونه ادبی و نوع نگاه، که تاثیر بسزایی در فضای امروز جامعه دارد بتواند دست‌آوردهای خود را معرفی کند.

وی حضور بخش «ترانه و سرود» را نشان‌دهنده این امر دانست که موسیقی ما در حال دیده شدن است و اظهار داشت: ترانه‌سرایان بسیار مستعدی در عرصه ادبی فعال هستند. امیدوارم فرصت دیده‌شدن به این افراد داده شود و بدون هیچ نوع حاشیه‌ای ترانه‌ها بررسی و برترین آن‌ها معرفی شود.

اکسیر بار دیگر بر لزوم مصلح و متخصص بودن داوران جشنواره تاکید کرد و افزود: داوران باید به آثار بدون در نظر گرفتن نام شاعران بها دهند و گرفتار کلیشه نباشند. همچنین اگر به جایزه‌ها و جشنواره‌های ادبی مشروعیت ویژه ادبی داده شود افراد بیشتری برای حضور در این جشنواره‌ها و جایزه‌ها پیش‌قدم می‌شوند.

وی همچنین معتقد است در جشنواره‌ای مانند جشنواره شعر فجر می‌توان علاوه بر بخش‌های حاضر، بخش‌های دیگری با عنوان‌هایی چون شعر آیینی، شعر جنگ، شعر آزاد و یا شعر نبوی در نظر گرفت و جوایزی را به شاعران این حوزه‌ها نیز اختصاص داد.

این شاعر طنز‌پرداز در پایان یادآور شد: در حال حاضر مسوولیت برگزاری جشنواره شعر فجر هر سال به صورت پیمانکاری به یک گروه واگذار می‌شود که خود زمینه‌ساز مشکلاتی برای برپایی جشنواره است؛ اما اگر به صورت هیات‌ امنایی مسوولیت این جایزه به افراد داده شود اقدام موثرتری خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط