یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
اسرافیلی: ترانه‌هاي اجرا شده بررسی شوند، نه متن خام

حسین اسرافیلی افزوده شدن بخش «ترانه و سرود» به پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را اقدامی مناسب می‌داند، اما معتقد است در این بخش باید ترانه‌های اجرا شده را بررسی و قضاوت کرد، نه متن خام ترانه‌ها را. چون تنها در این صورت است که اثرگذاری واقعی آن‌ها مشخص می‌شود.

اسرافیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: متاسفانه جشنواره شعر فجر در مقایسه با جشنواره تئاتر، فیلم و موسیقی فجر خیلی دیرتر آغاز شده‌ و امسال پنجمین سال برگزاری آن است. به هر حال هر کاری با گذر زمان مسیر تکامل خودش را پیدا می‌کند. بنابراین جشنواره امسال کامل‌تر از سال‌های پیش خواهد بود.

وی تجربه دبیران هر دوره از جشنواره را در شکوفایی این جشنواره موثر خواند و اظهار داشت: خوشبختانه داوری‌های جشنواره گسترده‌تر شده است و این جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود. اما به دلیل این رقابتی بودن بسیاری از پیشکسوتان حوزه شعر در جشنواره شرکت نمی‌کنند.

اسرافیلی افزود: البته این امر اقدامی صحیح است چراکه شایسته نیست به عنوان مثال شاعری چون مشفق کاشانی با شاگردان خود به رقابت بپردازد. از سوی دیگر امسال تمهیداتی در نظر گرفته شد تا از پیشکسوتان نیز تقدیر شود که این اقدام صحیح‌تر و شایسته‌تر است.

وی درباره امر داوری و چگونگی و کیفیت آن توضیح داد: تا آن‌جا که من اطلاع داشته‌ام داوری‌ها مراحل مختلفی داشته است و در بخش‌های گوناگون داوران و کارشناسان به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره شعر فجر پرداخته‌اند.

این شاعر ادامه داد: همچنین علاوه بر کدگذاری نام شاعران این کدها در مرحله نهایی تغییر کرده است تا اگر داور مرحله مقدماتی یا نیمه نهایی در مرحله نهایی نیز این مسوولیت را برعهده داشت یکسان بودن کدها در داوری او تاثیری نداشته باشد.

وی به‌طور کلی معتقد است امر داوری تاحدودی به ذوق و سلیقه دارو‌ها بستگی دارد و ممکن است یک داور به نحله‌ای از شعرها توجه داشته باشد و نحله‌ای دیگر را نپسندد، اما آن‌چه اهمیت دارد این است که داوری به دور از هرگونه حب و بغض باشد و نتیجه‌ای مطلوب را به دست دهد.

اسرافیلی در پاسخ به این پرسش که آیا افزودن بخش «ترانه و سرود» به پنجمین دوره جشنواره اقدامی مناسب است گفت: به‌طور کلی این امر اقدامی مناسب است؛ چراکه ترانه و سرود بخشی از شعر روزگار ماست و در صورتی‌که همراه با موسیقی اجرا شود می‌تواند کاربرد و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی به داوری این بخش اشاره و تشریح کرد: هرچند داوری‌ها براساس متن ترانه‌ها صورت می‌گیرد اما به‌نظر من بهتر است ترانه‌های اجرا شده قضاوت و بررسی شوند؛ چراکه گاه ترانه‌ای در اجرا موفق و گاه ناموفق است و برعکس شاید متن یک ترانه‌ اثری قوی به‌نظر نرسد اما در اجرا کاری قوی و موفق باشد. اگر ترانه‌های اجرا شده داوری می‌شدند این بخش با موفقیت بیشتری روبرو می‌شد.

این شاعر در ادامه به بیان چند پیشنهاد برای برگزاری موثرتر جشنواره شعر فجر پرداخت و توضیح داد: در سال‌های قبل نیز پیشنهادی مبنی بر توجه بیشتر به شعرهای ترجمه شده ارائه کرده بودم که البته سال گذشته محسن پرویز این پیشنهاد را پذیرفت و برخی از افرادی که مجموعه شعرهایی را ترجمه کرده بودند تقدیر شدند.

وی ادامه داد: همچنین به‌نظرم شایسته است به افرادی که «جُنگ شعر» تهیه می‌کنند نیز توجه داشته باشیم. این‌که افرادی با ذوق به انتخاب گزیده اشعار شاعران می‌پردازند کاری ارزشمند است.

اسرافیلی در پایان سهم شعر را در زبان و ادبیات فارسی 80 درصد برشمرد و یادآور شد: بهتر است در جشنواره شعر فجر از استادان و افرادی که در خارج از ایران به تدریس ادبیات فارسی و معرفی شعر و شاعران فارسی‌زبان می‌پردازند تقدیر کنیم؛ چراکه این افراد خادمان فرهنگ و ادبیات فارسی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط