چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
نخستین شرح «مخزن‌الاسرار» منتشر می‌شود

علی‌رضا قوجه‌زاده نخستین شرح نوشته شده بر «مخزن‌الاسرار» نظامی را تصحیح کرده و توسط انتشارات کتابخانه مجلس در دست چاپ دارد. همچنین دو رساله در حوزه «علم قافیه» و «منتخبات دیوان وحید تبریزی» از دیگر آثار در دست چاپ این مصحح هستند.\

قوجه‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تصحیح «شرح مخزن‌الاسرار» نظامی توسط قوامی بلخی از آثاری است که در دست چاپ دارم. این اثر به این دلیل اهمیت دارد که نخستین شرح بر «مخزن‌الاسرار» است و در شبه قاره هند نوشته شده است.

وی تشریح کرد: نسخه‌هایی از این اثر در کتابخانه‌های هند، پاکستان، انگلیس و کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است. در تصحیح این اثر نسخه‌های معتبر و نزدیک به زمان حیات شارح را گردآوری کرده‌ام. به‌طور کلی در این تصحیح از هشت نسخه بهره گرفتم.

این پژوهش‌گر همچنین یک مقاله با عنوان «شروح مخزن‌الاسرار» را در ارتباط با این تصحیح نوشته‌ است که در شماره 25 نشریه «آیینه میراث» منتشر شد.

وی به کتاب دیگری که در دست تصحیح دارد اشاره و تشریح کرد: «منتخبات دیوان وحید تبریزی» عنوان کتابی است که در دست تصحیح دارم و توسط انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود. وحید تبریزی از شاعران قرن نهم است. یک نسخه از دیوان او را از کتابخانه «عارف حکمت» مدینه و نسخه دیگر را از کتابخانه «سلیمانیه» ترکیه بدست آوردم.

این مصحح درباره ویژگی اشعار وحید تبریزی ادامه داد: بیشتر اشعار او به صورت تک‌ بیت هستند و البته در قالب غزل نیز اشعاری دارد. در اشعار این شاعر نشانه‌های سبک هندی را می‌بینیم. وحید تبریزی شاعری شیعی‌ست اما در دیوانش اشعاری که نشان‌دهنده این امر باشد دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: این دیوان حدود 2000 بیت را شامل می‌شود و البته شاعر شعرهایی در ستایش حضرت علی(ع) نیز سروده است.

قوجه‌زاده کتاب دیگری از این شاعر را نیز در دست چاپ دارد و درباره این کتاب اظهار داشت: رساله «اعمال‌القوافی» اثر دیگری از تبریزی‌ست که تصحیح آن برعهده من بود. این اثر حجمی در حدود 30 صفحه دارد و به علم قافیه پرداخته است.

وی در تصحیح «اعمال قوافی» از دو نسخه این اثر در کتابخانه دانشگاه تهران و کتابخانه مجلس استفاده کرده است. همچنین در حوزه علم قافیه رساله دیگری از نورالدین زیارتگاهی را تصحیح کرده که نقد و تلخیصی از «المعجم» شمس قیس رازی است.

«دیوان جلال عضد» عنوان اثر دیگری است که قوجه‌زاده در دست تصحیح دارد. وی درباره این دیوان اظهار داشت: این دیوان متعلق به قرن هشتم است و نسخه‌های معتبر آن در دو کتابخانه مصر و ترکیه موجود است. این دیوان اشعاری در قالب غزل و قصیده را شامل می‌شود. 

تصحیح «دیوان عضد» تابستان گذشته توسط انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی‏‫ با تصحیح قوجه‌زاده منتشر شد. این دیوان متعلق به شاعری ناشناخته در قرن هشتم است و شعرهایی در قالب‌های غزلیات، قصاید، مثنوی‌ها و رباعیات را شامل می‌شود.

وی با اشاره به حجم این دیوان که در حدود 400 صفحه است درباره آن توضیح داد: این شاعر در غزلیاتش تاحدودی از سعدی پیروی کرده و در مثنوی از پیروان نظامی بوده است. البته خودش نیز تاکید داشته که شاگرد ویژه نظامی است.

این مصحح در پایان با عارفانه، عاشقانه و نقادانه خواندن موضوع کلی اشعار «دیوان عضد» افزود: عضد به نوعی از حافظ و سعدی تضمین کرده است و اشعاری را در پیروی از سروده‌های فردوسی و شمس طبسی دارد. اما قطعات او بیشتر طنزآمیز است و هجویه‌مانندهایی نیز در اشعارش دیده می‌‌شود.

علی‌رضا قوجه‌زاده متولد 1343 است. «از دریچه نقد»، «دیوان عضد» و «کاشف‌الاسرار و مطلع‌الانوار» از آثار منتشر شده او هستند.

تصحیح قوجه‌زاده از کتاب «کاشف‌الاسرار و مطلع‌الانوار» در بخش «ادبیات» چهاردهمین دوره جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شناخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط