شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳
دفتر چهاردهم و پانزدهم سعدی‌شناسی منتشر می‌شود

کوروش کمالی سروستانی، رییس مرکز سعدی‌شناسی شیراز از تدوین و انتشار دو دفتر دیگر سعدی‌شناسی توسط انتشارات این مرکز و همچنین پژوهش‌ و تدوین مقاله پیرامون جایگاه سعدی در قصیده‌سرایی برای مراسم بزرگداشت سعدی در سال آینده خبر داد.\

کمالی سروستانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تدوین و تالیف دفتر چهاردهم و پانزدهم سعدی‌شناسی از سوی انتشارات مرکز سعدی‌شناسی در دست انجام است. دفتر چهاردهم ویژه غزل سعدی و دفتر پانزدهم در ارتباط با تمامی آثار سعدی است.

وی درباره دفتر چهاردهم سعدی‌شناسی اظهار داشت: در این دفتر حدود 15 مقاله گنجانده شده است. این مقالات به تاریخچه غزل، غزل عاشقانه که ابداع‌کننده آن سعدی بوده، نقش سعدی در تثبیت این ژانر ادبی و دیگر مباحث مرتبط با غزل اختصاص دارند. 

مدیر مرکز سعدی‌شناسی افزود: اصغر دادبه، سعید حمیدیان، سیروس شمیسا، فرح نیازکار و حسن بلخاری از جمله افرادی هستند که مقاله‌های آن‌ها در این دفتر منتشر می‌شود.

وی به تعداد مقالات دفتر پانزدهم اشاره و تصریح کرد: برای دفتر پانزدهم حدود 14 مقاله پیرامون موضوعات مختلف مرتبط با آثار سعدی در نظر گرفته شده است.

کمالی‌سروستانی گفت: در مقالات این دفتر مباحثی در ارتباط با «گلستان سعدی»، «بوستان سعدی»، «غزلیات سعدی» و همچنین موضوعات تعلیم ‌و تربیت، فلسفه، زن و مذهب از نگاه سعدی مطرح و پرداخته شده است.

در این دو دفتر مقاله‌هایی به قلم کمالی‌سروستانی نیز منتشر می‌شود.

وی در ادامه به کتاب دیگری که در دست تالیف دارد اشاره کرد و توضیح داد: این روزها پژوهشی در زمینه تدوین و تبیین جایگاه داستان جدال سعدی با مدعی در «گلستان سعدی»، مقایسه این متن با متن‌های هم عصر آن و پیش از آن و ارائه چندین روزآمد از این حکایت را در دست انجام دارم. نتایج حاصل از این پژوهش در آینده در قالب کتابی منتشر می شود.

این پژوهش‌گر در پایان از نام‌گذاری سال آینده به عنوان سال «قصیده» در چارچوب دهه «سعدی‌شناسی» یاد کرد و اظهار داشت: فراخوان پژوهش و ارسال مقاله در این زمینه از سوی مرکز سعدی‌شناسی ارائه شده است. این پژوهش‌ها پیرامون مقاله‌شناسی، کتاب‌شناسی و تبیین جایگاه سعدی در قصیده‌سرایی ادب فارسی خواهند بود. مقالات برتر نیز در مراسم بزرگداشت سعدی ارائه می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط