چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۴
تاجيك‌ها تولد مولانا را جشن گرفتند

به پیشنهاد یونسکو، کنفرانسی بین‌المللی با عنوان "جلال‌الدین رومی و گفت‌وگوی تمدن‌ها" به‌ مناسبت بزرگداشت شاعر و عارف بزرگ ايراني، مولانا جلال‌الدین افتتاح شد.


به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، "امام‌علی رحمان" ضمن سخنرانی در مراسم افتتاحیه اين كنفرانس كه دو شنبه گذشته برگزار شد، خاطرنشان كرد: دیدگاه‌ها و نظریات جلال‌الدین رومی درباره جایگاه عالی انسان، لزوم و معنای دوستی و همکاری بین مردم، صبر و احترام متقابل بین تمامی ادیان و باورها و گرایش‌های علمی و ایدئولوژیک، در زمان تغییرات ژرف و بنیادین در اواخر قرن 20 و آغاز هزاره جدید، اهمیتی ویژه و حیاتی می‌یابند.

در اين کنفرانس، 90 انديشمند از 28 کشور جهان حضور داشتند كه از آن جمله مي‌توان به "روستیسلاو ریباکوف" مدیر انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، "عبدالباری راشد" رئیس آکادمی علوم افغانستان و پروفسور "علی اصغر شيردست" دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد. 

سال 2000 مجله "تایم" با انجام یک نظر سنجی از کارشناسان فرهنگی جهان، مولانا را در شمار صد نفر از برجسته‌ترین شخصیت‌های هزاره پیشین جاي داد. مولانا از بزرگ‌ترین شاعران جهان محسوب می‌شود که بیش از 70هزار بیت شعر سروده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها