سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۹
آينده خوبي براي صادرات چاپ پيش‌بيني مي‌كنيم

رييس اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ معتقد است،‌ مي‌توان از صادرات صنعت چاپ به عنوان يك رسانه در گستره جهاني استفاده كرد. با اين كار، علاوه بر نمايش وجهه خوبي از صنعت ايران، برنامه چشم‌انداز بيست ساله كشور نيز محقق مي‌شود.

رضا رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان اين مطلب افزود: صعنت چاپ، در اصل كمكي به صنعت كشور است، طي آخرين محاسبات حدود 17 درصد صادرات ايران به توليدات صنعت چاپ بازمي‌گردد.

وي همچنين درباره جايگاه صنعت چاپ در كشور اظهار داشت: تمام صنايع كشور وام‌دار صنعت چاپ هستند، به طوري كه اگر چاپ فعال نباشد، هيچ توليدي در كشور انجام نمي‌شود.

رضايي در ادامه به ضرورت صادرات علمي مطابق با كالاي مورد نياز مردم اشاره و تاكيد كرد: اين كار موجب ايجاد تحول در بازار صنايع مي‌شود و به كالا اعتبار مي‌بخشد. امروزه در واقع بيش‌ترين انرژي صادرات در كشور بر صنعت چاپ متمركز است، به طوري كه حدود27 درصد توان صنعت براي بسته‌بندي و بقيه نيرو براي تبليغات صرف مي‌شود

رييس اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ تصريح كرد: اهميت دادن به صنعت، خصوصاً صنعت چاپ موجب دلگرمي افراد اين بخش مي‌شود. براي مثال كشور ازبكستان با 27 ميليون جمعيت وزارتخانه چاپ دارد و اين وزارتخانه در زير مجموعه خود داراي چندين معاونت است.

وي معتقد است، فراهم آوردن زمينه صادرات صنعت چاپ به كشورهاي اسلامي بازار خوبي خواهد داشت، زيرا تبليغات جهاني درباره صنعت ايران منفي است و اين از وظايف بخش‌هاي مختلف كشور به شمار مي‌آيد كه اين تبليغات را با ارائه توانمندي‌هاي ايران خنثي كنند.

رضايي در ادامه به امكانات خوب صنعت چاپ در بخش كتاب اشاره كرد و گفت: مي‌توانيم به جرات بگوييم كه صنعت چاپ ايران در بخش كتاب به روز است، خصوصاً در بخش صحافي و اين موضوع به حدي است كه اميدواريم بتوانيم بازار چاپ كشورهاي همسايه را نيز در دست بگيريم.

وي تصريح كرد:‌ اين موضوع تا به حال نتايج خوبي داشته و ‌هم‌اكنون براي انتشار كتاب‌هاي درسي افغانستان، عراق و آسياي ميانه مذاكراتي انجام شده است.

وي با بيان اين‌كه گنجينه‌هاي ادبي و فرهنگي بسياري مانند كتاب‌هاي حافظ و سعدي در كشور وجود دارد كه از افق ديد افراد جهان دور مانده است، عنوان كرد: اگر از اين دو كتاب ترجمه‌هاي دقيق و مفهومي ارائه شود، مي‌توانند در سراسر كشور و حتي جهان تيراژهاي ميليوني داشته باشند، زيرا اين دو كتاب معرف فرهنگ و هنر ايراني است.

رضايي همچنين به دستاوردهاي اين اتحاديه اشاره كرد و گفت: ‌اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ تا به حال در دو نمايشگاه امارات و ازبكستان حضور پررنگي از خود به نمايش گذاشته، همچنين در آخرين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران غرفه‌ داشته است و اميدواريم نتايج اين حضورها به زودي در صنعت چاپ كشور نمايان شود.

وي افزود: با برپايي نمايشگاه‌ در خارج از كشور، مي‌توانيم توانمندي‌هاي خود را به نمايش بگذاريم و با اين وجود آينده خوبي را براي صنعت چاپ پيش‌بيني مي‌كنيم. 

رضايي درباره برنامه‌هاي‌ آينده اين اتحاديه اظهار داشت: از آن‌جا كه كار صادرات، بسيار حساس و دقيق است، اگر نتوانيم به درستي توانمندِ‌ي‌هاي صنعت چاپ را معرفي كنيم بايد صادرات را كنار بگذاريم.

وي افزود:‌ زيرا دفاع كردن از دفاع نكردن بدتر است، براي معرفي توانمدي‌هاي خود خصوصاً در ساير كشورها اين كار هزينه زيادي در بر دارد، معتقدم بايد معرفي در سطحي انجام شود كه لايق شوون ايران باشد.

رييس اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ همچنين اظهار داشت:‌ كار صادرات به برنامه‌ريزي و وجود كارشناسان خبره نيازمند است،‌ همچنين بايد آمار و اطلاعات دقيق و مشخصي جمع‌آوري و سليقه‌ بازارهاي مختلف نيز شناسايي شود.

وي همچنين به فرهنگ‌سازي اشاره كرد و گفت: از سويي براي صادركننده نيز بايد فرهنگ‌سازي شود، حركت در اين مسير كار سختي نيست؛ اما كاملاً علمي است. بايد به گونه‌اي عمل شود كه وقتي نام صنعت چاپ ايران مي‌آيد، اعتماد مخاطب به راحتي جلب شود و با خيال راحت سفارش دهد.

رضايي همكاري تمامي ارگان‌ها را در زمينه صادرات ضروري دانست و گفت: در اين ميان لازم است همه ارگان‌هايي كه به پيشرفت ايران علاقه‌دارند همكاري كنند و در به بار نشستن هدف‌هاي نهايي صنعت ياري برسانند.

اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ با هدف آماده كردن بستر براي صادرات و معرفي توانمندي‌هاي صنعت چاپ به ساير كشور‌ها فعاليت خود را از اسفند 1385 آغاز كرده و هم اكنون حدود 80 موسسه چاپي از سراسر كشور در اين اتحاديه عضو هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط