یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
۵ عنوان کتاب مؤلف پیشکسوت ایلامی رونمایی شد

ایلام- به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز ملی موزه‌ها از ۵ عنوان کتاب حبیب‌الله محمودیان، در موضوعات باستان‌شناسی و هنر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، آئین رونمایی از ۵ عنوان کتاب حبیب‌الله محمودیان مؤلف و محقق و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی، در اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با حضور فرزاد شریفی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، معاونین و جمعی از پژوهشگران و استادان دانشگاه برگزار شد.

شریفی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، ضمن اشاره به اهمیت توجه به میراث فرهنگی به‌عنوان میراثی گران‌بها و بازمانده از گذشتگان، از اقدامات علمی و پژوهشی حبیب‌الله محمودیان به‌عنوان یکی از افراد شاخص و تأثیرگذار در حوزه میراث فرهنگی، تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه محمودیان، نشست علمی با محوریت بررسی بافت تاریخی شهر ایلام «مطالعه موردی: بناهای تاریخی» با هدف بررسی ویژگی‌های معماری بافت تاریخی شهر ایلام در دوره اسلامی متاخر و مطالعه و بررسی ابعاد ارزشمند معماری سنتی و بومی ایلام، در جهت احیای هویت‌های مثبت در عرصه‌های معماری پایدار، برگزار کرد.

در ادامه این نشست، کتاب‌های استقرارهای شهرنشینی در زاگرس‌غربی، معماری سنتی و پایداری بناهای تاریخی، هنر و باستان‌شناسی ایران در دوران ماد و هخامنشی، هنر و باستان‌شناسی ایران در دوران پات و ساسانی و نیز بررسی آثار معماری دوره والیان در استان ایلام از آثار حبیب‌الله محمودیان رونمایی شدند.

در پایان این آئین محمودیان ضمن اهدای ۴۰ جلد کتاب آشنایی با موزه و موزه‌داری به حاضرین در جلسه، از زحمات مجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام، درخصوص اهمیت و توجه ویژه به پژوهشگران قدردانی کرد.

به گزارش ایبنا؛ «حبیب‌الله محمودیان» فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته «باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران» و عضو هیات علمی دانشگاه، از چهره‌های مطرح علمی، ادبی و پژوهشی ایلام است و تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمرش در حوزه‌های فرهنگ و پژوهش و نشر، در سطح ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است. وی متولد ۱۳۲۹ در شهر ایلام، باستان‌شناس، ناشر (مدیر نشر زاگرو) و مؤلف ده‌ها عنوان کتاب پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیای تاریخی و ایلام‌شناسی است. محمودیان تاکنون موفق شده بیش از ۸۰ عنوان کتاب تألیف، ترجمه و منتشرکند. از طرفی در طول ۵۰ سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

وی به‌عنوان ناشر برگزیده در سال‌های: ۱۳۹۱، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تجلیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها