یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
آشنايي با وظايف و حقوق زن در اسلام

كتاب «آشنايي با وظايف و حقوق زن» نوشته آيت‌الله ابراهيم اميني از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب، ششمين اثر از مجموعه كتاب‌هاي عقيدتي «جوان و باورها» به حساب مي‌آيد كه نويسنده با سال‌ها انديشه‌ورزي در منابع و متون ديني و ارتباط دائمي با جوان و تفكر در مسائل عقيدتي و تربيتي، آن را سامان داده است.

اسلام به زن و مرد از زاويه «انساني» نگريسته و هردو را موجود شريفي دانسته كه خداوند متعال از خلقت آن دو به خود باليده و به اقتضاي آفرينش و به منظور ادامه حيات انساني برعهده هريك، وظايفي گذاشته است، اما گاهي براي برخي اين وظايف مختلف و نيز حقوق متفاوت به درستي هضم نشده، لذا شبهه‌هايي درباره تبعيض‌آميز بودن يا ضد آزادي بودن بعضي از احكام و قوانين براي‌شان به وجود آمده است. نويسنده اين كتاب، در دو بخش به تفصيل وظايف و حقوق زن تبيين كرده و از وجوه مختلف آزادي زن، حجاب، ازدواج، طلاق، مهريه، نفقه، فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي، خانه‌داري، هنر و حقوق طبيعي و اكتسابي سخن گفته است.

انسان به همنوعان خود نياز دارد و بايد حقوق و خواسته‌هاي آنان را نيز رعايت كند و آزادي‌هاي خود را در محدوده مقررات اجتماعي مقيد سازد؛ اين گونه محدوديت‌ها به زيان انسان نيست، بلكه به نفع اوست. به علاوه، آزاد زيستن و پيروي از خواسته‌هاي نفساني، گاهي به زيان واقعي انسان تمام مي‌شود، در چنين مواردي بايد محدوديت را بپذيرد، زيرا به صلاح واقعي اوست.

اسلام نيز با اين كه حق آزادي انسان‌ها را محترم مي‌شمارد، آزادي مطلق را ممكن نمي‌داند. به همين دليل، با رعايت مصالح جسماني و نفساني، دنيوي و اخروي، فرد و اجتماعي انسان‌ها، احكام و قوانين و تكاليفي را تشريع كرده و آزادي آنان را محدود مي‌سازد. ممكن است برخي محدوديت‌هاي شرعي به مذاق انسان‌ها خوش‌آيند نباشد و آن را مزاحم آزادي خويش بدانند، اين قضاوت معلول عدم شناخت صحيح انسان از مصالح واقعي خويشتن است. اگر بشر از مصالح واقعي زندگي خويش آگاه بود، محدوديت‌هاي شرعي را سلب آزادي نمي‌دانست و با رضايت خاطر آنها را مي‌پذيرفت.

درباره آزادي بانوان نيز وضع به همين‌گونه است. اسلام آزادي بانوان را محترم مي‌شمارد و در قوانين خود، آن را رعايت مي‌كند ـ‌به شرط اين كه خلاف مصالح واقعي او و ساير افراد اجتماع نباشد‌ـ ولي در مواري كه آزادي طبق مصالح واقعي او نبود، محدوديت را بر آن ترجيح مي‌دهد.
 
براساس مطالب كتاب، در قرآن آيه‌اي نيست كه زن را به عنوان زن بودن نكوهش كند. بنابراين، زن و مرد از ديدگاه اسلام و قرآن دو انسانند، در ارزش‌ها تفاوتي ندارند و مسووليت‌هاي مشتركي را در اداره جامعه برعهده دارند.

حقوق و وظايف زن در اسلام، و حقوق و وظايف زن در آينه پرسش و پاسخ، عناوين بخش‌هاي اين اثرند.

چاپ سوم كتاب «آشنايي با وظايف و حقوق زن» در شمارگان 800 نسخه، 228 صفحه و بهاي 35000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها