پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۰
حقوق بشر اسلامي، چالشي ميان دنياي غرب و شرق

مدرس حقوق بين‌الملل از پايان تاليف كتابي با عنوان «منشور حقوق بشر اسلامي» خبر داد كه دربردارنده مجموعه مقالات سميناري است كه يك سال و نيم گذشته توسط «مركز مطالعات فرهنگي بين‌المللي» به مناسبت شصتمين سالگرد صدور بيانيه حقوق بشر برگزار شد./

حجت‌الاسلام دكتر محمدحسين مظفري، رييس مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: اين كتاب حدود 10 مقاله از استادان و مدرسان حوزه حقوق بشر را در خود جاي داده است و بيشتر به مشكلات و چالش‌هايي مي‌پردازد كه كشورهاي اسلامي براي ايجاد ساز و كار حقوق بشر با آن مواجه‌اند.

وي درباره شصتمين سالگرد صدور بيانيه حقوق بشر و مناسبت برگزاري آن سمينار در ايران گفت: در آن زمان دبيركل سازمان حقوق اسلامي اعلام كرده بود كه اين سازمان در نظر دارد سال 2008 ترتيبات منطقه‌اي حقوق بشر كشورهاي اسلامي را ايجاد كند. بر اين اساس، مركز مطالعات ديني بين‌المللي تصميم به برپايي اين سمينار گرفت تا فرصت‌هاي پيش‌رو و چالش‌هاي آن را از نگاه كارشناسان اين حوزه بررسي كند.

نويسنده كتاب «نابردباري مذهبي» تصريح كرد: با توجه به آن كه وعده كنفرانس حقوق اسلامي تاكنون محقق نشده و «اكمل‌الدين احسان اوغلو» دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي تاكيد كرد كه اين ترتيبات دوباره شكل خواهند گرفت، زيرا پرداختن به اين موضوع براي تدوين منشور حقوق بشر اسلامي ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام دكتر مظفري درباره ضرورت توجه به اين مبحث يادآور شد: بايد رويكردي كه جهان اسلام و مسلمانان در گفتمان حقوق بشر در قالب سند منطقه‌اي كه سازمان كنفرانس اسلامي آن را مطرح كرده‌اند، از سوي تمامي كشورهاي اسلامي كه حدود 57 كشورند، به ويژه ايران كه مي‌خواهد از كانال جمهوري اسلامي بيشتر به اين دغدغه بپردازد، شكل بگيرد. اين نوشتار نيز درصدد است ويژگي‌ها و ابعاد آن را برجسته‌تر و جنبه‌هاي اجرايي و عملياتي شدن آن را محقق كند.

رييس مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درباره اهميت پرداختن به حقوق بشر اسلامي اظهار داشت: اسلام با غربي‌ها در باب حقوق بشر چالش دارد. برخي از نويسندگان و دولت‌هاي غربي، كشورهاي اسلامي را متهم مي‌كنند كه آنچه به عنوان دغدغه اجراي احكام اسلامي از سوي دولت‌هاي اسلامي مطرح مي‌شود، دستاويزي براي طفره رفتن از اجراي قوانين بين‌المللي حقوق بشر است، لذا ضرورت دارد با شكل‌گيري قوانين حقوق بشر اسلامي و اتفاق آراي منطقه‌اي، اين اتهامات مبناي خود را از دست دهند.

15 مرداد ماه روز حقوق بشر اسلامي اعلام شده و قرار است انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) كتاب «منشور حقوق بشر اسلامي» را در حجمي حدود 200 صفحه رقعي منتشر و روانه بازار نشر سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط