چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
«نانوساختارها» به كمك پزشكي مي‌آيند

«نانوساختارها و كاربرد آن‌ها در ساختار پزشكي»، عنوان كتابي است كه به زودي توسط انتشارات جهاد دانشگاهي روانه بازار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر «محمدعلي عنابيان» و «تلي ابراهيمي پورفائز» كتاب حاضر را تاليف كرده‌اند و از آن‌جا كه دستاوردهاي تكنولوژي در اندازه نانو، دريچه اميد بخشي را در علوم زيستي و پزشكي باز كرده است، اين كتاب مي‌تواند مفيد باشد.

در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «از آن‌جا كه همه پيشرفت‌هاي علوم و تكنولوژي كه در حوزه‌هاي صنعتي، نظامي، كشاورزي، مخابرات و غيره انجام مي‌شود،‌ در پايان راه خود را در علوم پزشكي باز مي‌كند، نانوتكنولوژي مي‌تواند در اين ميان نقش به سزايي را ايفا كند.

نانوتكنولوژي اين روزها، چنان به مرحله كاربرد رسيده كه امروزه مي‌تواند راه‌گشاي بسياري از مسائل و مشكلات لاينحل در تشخيص و درمان پزشكي باشد. در علوم زيست پزشكي، بحث پيرامون پيش‌گيري موثر، تشخيص صحيح و زود هنگام و بالاخره درمان موثر و سرنوشت‌ساز است.

متاسفانه تاكنون تكنولوژي‌هاي مبتني بر خصوصيات اطلاعات بافتي، توان تفكيك و تمايز بين بافت‌هاي سالم و بيمار را در مراحل اوليه يك بيماري نداشته‌اند، زيرا اين امر با به كارگيري خصوصيات اجزاي تشكيل دهنده بافت‌ها از قبيل سلول‌ها و حتي اجزاي تشكيل‌دهنده يك سلول و يا مواد شيميايي داخل و يا مرتبط با آن‌ها امكان‌پذير نبوده است.»

مولفان كتاب با ارائه اطلاعات و آماري درباره تنها راه كسب اطلاعات سلولي و مولكولي از طريق عوامل بيولوژيك و مولكولي را نانوها مي‌دانند كه با سلول‌ها و فعاليت‌هاي متابوليكي، فيزيولوژيكي و يا عملكردي سلول‌ها در تعامل هستند.

اين كتاب در 16 فصل تاليف شده كه "دستيابي مصنوعي به نانو مواد فلزي"، "تكنيك‌هاي ميكروسكوپي الكتروني براي تشخيص مواد نانو"، "روش‌هاي اشعه ايكس براس مشخص كردن نانوذرات"، "نانو ذرات در دارورساني سرطان"، "نقش فناوري نانو در ضدعفوني عوامل زيستي" از عناوين اين فصل‌هاست. 

«نانوساختارها و كاربرد آن‌ها در ساختار پزشكي»، بعد از پشت سر گذاشتن مراحل چاپ توسط انتشارات جهاددانشگاهي روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط