سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
ادبيات كهن فارسي به كمك فلسفه مي‌آيد

مدير نشر پرسش، بسياري از كتاب‌هاي فلسفه براي كودكان را آثار ترجمه‌اي دانست و گفت: گنجينه‌هاي ادبيات فارسي نظير شاهنامه، مثنوي مولانا، اشعار نظامي و كليله و دمنه از آثاري‌اند كه مي‌توان نكته‌هاي اساسي فلسفي را از آنها استخراج كرد و با الگو قرار دادن آنها، آثاري تأليفي و بومي در حوزه فلسفه براي كودكان ارايه داد._

محمد رنجبر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب، به ذكر مثالي در اين باره پرداخت و گفت: در ميان منابع ادبيات فارسي مي‌توان بهترين استفاده را از «كليله و دمنه» و «موش و گربه» به عمل آورد، زيرا با الگو قرار دادن اين داستان‌ها مي‌توان به شكلي جذاب مسايل فلسفي را مطرح كرد.

وي درباره هدف نشر پرسش از انتشار كتاب در حوزه فلسفه براي كودكان گفت: برخي از افراد علاقه‌مند به فلسفه، آشنايي و مطالعه قبلي در اين حوزه ندارند كه اين امر ممكن است در هنگام مطالعه برايشان مشكل ايجاد كند. متأسفانه در كتاب‌هاي مختلف فلسفي كه دست‌كم در سي سال گذشته چاپ شده‌اند، نظام‌مندي چنداني ديده نمي‌شود، بنابراين نشر پرسش تصميم گرفت تا در حوزه‌هاي مختلف فلسفه نظير فلسفه براي كودكان، فلسفه سياسي، فلسفه انسان‌شناسي و حتي رابطه ميان فلسفه روان‌شناسي، كارهاي بنياديني صورت دهد.

وي افزود: يكي از اين حوزه‌ها، تاليف كتاب‌هايي براي آموزش فلسفه براي كودكان است. افرادي كه در اين حوزه مشغول به تدريس‌اند، به كتاب‌هاي مختلف متناسب با سنين مختلف نياز دارند تا قادر باشند به‌ تدريج كودكان را با تفكر فلسفي آشنا كند. اين امر به فهم جدي و اساسي فلسفه توسط كودكاني كه بعدها احيانا به فلسفه علاقه‌مند خواهند شد، كمك خواهد كرد.

رنجبر با اشاره به آثاري كه تاكنون در اين حوزه منتشر شده‌اند، گفت: متأسفانه اين كتاب‌ها چندان جدي به نظر نمي‌رسند، زيرا بسياري از آنها ترجمه آثار خارجي‌‌اند. به همين دليل تصميم به تأليف در اين حوزه داريم تا از اين طريق آثاري بومي را وارد اين بخش از حوزه نشر كنيم.

وي درباره لزوم آشنايي كودكان با فلسفه و فوايد آن گفت: فراگيري فلسفه، ذهن كودكان را نظام‌مند كرده، آن را به پرسش‌گري مي‌كشاند. آنان با دريافت اين آموزش‌ها قادر خواهند بود به طرح پرسش بپردازند، پرسش‌هايي كه تنها به مسايل صرف فلسفي محدود نمي‌شود. آشنايي كودك با پرسش‌گري در تمام ابعاد زندگي وي تأثيرگذار خواهد بود. اين امر حتي كودك را در درس خواندن و انتخاب رشته و شناسايي علاقه‌هايش در زندگي ياري مي‌دهد و همچنين وي را در نظام آموزشي حاضر از سرگرداني خواهد رهاند.

رنجبر درباره استقبال كودكان از چنين آثاري گفت: به يقين اگر اين كار جدي، روش‌مند و اصولي انجام شود، جايگاهش را خواهد يافت. همواره در كار نشر كوشيده‌ام تا راهي جديد را باز كنم، نه به دنباله‌روي از سايران بپردازم. درباره مورد اقبال قرار گرفتن اين آثار اطمينان كامل دارم، آثاري كه كودكان را علاقه‌مند و مشتاق به فلسفه خواهد كرد. 

وي درباره دو كتابي كه با الهام از داستان‌هاي ملانصرالدين در حوزه فلسفه براي كودكان نوشته شده‌اند، گفت: اين كتاب‌ها كه تا پايان سال منتشر خواهند شد، داستان نوجواني است كه پرسش‌هاي فلسفي مي‌پرسد.

وي نويسنده اين كتاب‌ها را از مدرسان فلسفه براي كودكان معرفي كرد و گفت: اين آثار در مرحله ويرايش و تصويرسازي‌اند تا به شكل رنگي و مطلوب به چاپ برسد.

مدير نشر پرسش به مشورت با كارشناسان براي انتشار اين آثار اشاره كرد و گفت: اين كتاب‌ها به كارشناسان ارايه و از آنان نظرخواهي مي‌شود تا در ابعاد مختلف نظير روان‌كاوي، آموزش و تعليم و تربيت نظرات‌شان را ارايه كنند. در نشر كتاب‌ها به دريافت اين نظرات اصرار داريم، زيرا در غير اين صورت، راه را به خطا رفته‌ايم.

وي افزود: به عنوان مثال، با استفاده از نظر كارشناسان دريافتيم كه داستان‌هاي ملانصرالدين بيشتر به تئولوژي و الهيات نزديك‌اند تا فلسفه. به همين دليل اين داستان‌ها در دسته‌بندي ديني جاي مي‌گيرند. با توجه به تلاش‌مان در عدم ايجاد خلط در مباحث فلسفي، دو كتابي كه از آنها نام برده شد، تنها به طرح پرسش‌هاي فلسفي با الهام از داستان‌هاي ملانصرالدين پرداختند. با وجود اين كه بسياري از مسايل اين داستان‌ها مي‌توانند جنبه الهياتي نيز داشته باشند، اما ما به جداسازي آنها پرداختيم تا كودكان دچار تناقضات فكري نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط