دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
«دو واو» به نمایشگاه می‌آیند

سومین مجموعه شعر داوود ملک‌زاده با عنوان «دو واو» در 70 صفحه توسط انتشارات فصل پنجم در دست انتشار است و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.\

ملک‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: «دو واو» دربرگیرنده 59 رباعی با مضامین اجتماعی و عاشقانه است. یک پنجم این رباعی‌ها شامل رباعی‌های طنز من می‌شوند که در انتهای کتاب آمده‌اند. شعرهای این کتاب طی سال‌های 86 تا 88 سروده شده‌اند.

وی با تاکید بر این که «شاعر باید فرزند زمان خودش باشد» ادامه داد: شاعر باید به روز بودن را در هر قابی چه نو و چه کلاسیک در نظر داشته باشد. بر همین اساس من نیز اصطلاحات، عبارات و فضاهای مرتبط به جامعه امروز را در شعرهایم به‌کار گرفته‌ام.

ملک‌زاده هنر شاعری را در استفاده بهینه از لغات و اصطلاحات خواند و افزود: در شعر امروز نمی‌توان گفت کلمه یا اصطلاحی اجازه ورود به فضای شعر را ندارد بلکه این امر بستگی به نحوه استفاده شاعر از آن کلمه دارد.

وی از قالب رباعی به عنوان ماندگارترین و اثرگذارترین قالب شعری یاد و تصریح کرد: نمی‌توان گفت یک نوع قالب شعری زمان استفاده‌اش به پایان رسیده است و برای بیان دغدغه‌های شاعر مناسب نیست. هر قالبی این ظرفیت را دارد که در هر زمانی به‌کار گرفته شود. در حال حاضر غزل، غزل مثنوی، رباعی و دیگر قالب‌های کلاسیک مورد استفاده بسیاری از شاعران نوگرا قرار می‌گیرد.

این شاعر سرودن رباعی‌ را به تولدی دوباره تشبیه کرد و گفت: برای من به عنوان شاعر این رباعی‌ها، چنین حسی ایجاد می‌شد پس معتقدم این حس به مخاطب نیز منتقل می‌شود. البته برخی از این رباعی‌ها در سال‌های گذشته در برخی نشریات به چاپ رسیده‌اند. احساس می‌کنم این مجموعه با استقبال مخاطبان روبرو شود و به چاپ‌های بعدی نیز برسد.

وی به لحن و فضای طنز در تمام آثارش اشاره کرد و توضیح داد: سرودن شعر در فضای طنز با قصد و نیت قبلی من صورت نمی‌گیرد. حتی جدی‌ترین رباعی‌های من نیز با لحنی از طنز آمیخته‌اند. گرایش به طنز در شعرها و حتی شخصیت من وجود دارد.

ملک‌زاده استقبال مخاطب از ژانر طنز را بیش از سایر ژانرها دانست و اظهار داشت: به‌طور کلی فضا و ژانر طنز [از سوی پدیدآورندگان آثار] با توجه کمتری روبرو شده است. این در حالی است که این فضا با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه است. مردم ما به طنز علاقه‌مند هستند. این امر در روابط‌ها و گرایش‌های آن‌ها به فیلم، کتاب و حتی پیامک نیز دیده می‌شود.

وی در ادامه ژانر طنز را ژانری موفق خواند و افزود: طنز برای بیان و نمایش نکات آموزشی نیز بهره‌گیری از این فضا موثرتر است.

از ملک‌زاده پیش‌تر دو مجموعه شعر با عنوان‌های «شعر جوان آستارا» و «تهران براي شعر شدن شهر كوچكي است» منتشر شده است. 

«شعر جوان آستارا» گر دآوری شعر شاعران جوان آستارا که در در سال 84 توسط انتشارات فرهنگ ايليا منتشر شد.

وی در پایان زبان شعری این مجموعه را ادامه زبان شعری مجموعه‌های پیشینش دانست و تشریح کرد: پیش‌تر دقت یا به عبارتی وسواس بیشتری برای به‌کار نگرفتن برخی از لحن‌ها و یا کلمات در شعرم داشتم. می‌توانم بگویم در این مجموعه این وسواس تاحدودی کمتر شده است. البته برخی از آشنایان که پیش از انتشار کتاب سروده‌های این مجموعه را خوانده‌اند معتقدند شادابی مجموعه پیشین را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط