چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۹
بيانيه هيات داوران يازدهمين دوره جايزه كتاب فصل

بيانيه هيات داوران يازدهمين دوره جایزه كتاب فصل، منتشر شد. در اين جشنواره با اهداي جوايزي، ضمن معرفي بهترين آثار، از صاحبان آن‌ها در سه حوزه تأليف، ترجمه و تصحيح قدرداني شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ در ابتداي اين بيانيه آمده است: «به طوري كه از آيات قرآن كريم استفاده مي‌شود، تلاوت آيات شريفه و تعليم كتاب و حكمت، در كنار تزكيه و تربيت روحي، از مهم‌ترين اهداف بعثت پيامبران خدا به ويژه پيامبر اكرم (ص) بوده است. نخستين سوره‌اي كه بر پيامبران اسلام (ص) نازل شد، با كلمه «اقرأ» آغاز مي‌شود. اين نكته حامل اين پيام مهم است كه سرآغاز بعثت از طريق قرائت و تلاوت كتاب آسماني است. بديهي است كه قرائت و تلاوت، مقدمه‌‌اي براي زدودن جهالت‌ها و برون‌رفت آدميان از تاريكي‌هاي معرفتي، اعتقادي و خروج از عادات جاهلي و برطرف‌ساختن ظلمات اخلاقي در زندگي فردي و اجتماعي و سير و صعود به سوي معرفت الهي و بينش و كنش متعالي و فضايل و كرامات روحي و رواني است.»
 
این بیانیه می‌افزاید: «از همين رو، به دنبال تلاوت آيات الهي، تهذيب اخلاق و تركيه روحي و تعليم كتاب و حكمت و تعليم چيزهايي كه براي بشر ناشناخته و مجهول است، از مهم‌ترين وظايف و اهداف پيامبران، به ويژه خاتم پيامبران (ص) بوده است. بنابراين اساسا در اديان الهي، هدف از بعثت پيامبران و نزول كتاب‌هاي آسماني، خارج ساختن آدميان از انواع تاريكي‌هاي معرفتي، اعتقادي، اخلاقي و رفتاري و هدايت و راهنمايي آنها به سوي روشنايي علم و معرفت، فضايل اخلاقي و رشد و كمال عملي و صراط مستقيم است «كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الي النور» (ابراهيم، 1).»

هيات داوران جايزه كتاب فصل همچنين در بخش ديگري از بيانيه خود آورده‌اند: «نويسندگان، محققان، شارحان، مصححان‌ و مترجمان آثار ارزشمند كه براي آفرينش آثار علمي و نشر و گسترش انديشه‌ها و باورهاي صحيح و توسعه ارزش‌هاي ديني و فضايل اخلاقي و احكام عملي، كوشش مي‌كنند، در حقيقت ادامه‌دهندگان راه انبياي الهي و مبلغان راستين اديان آسماني هستند. يازدهمين جشنواره كتاب فصل، فرصت مغتنمي است كه آثار منتشر شده فصل اخير، در رشته‌هاي گوناگون علمي، در چند مرحله، مورد بررسي و ارزيابي داوران فرهيخته قرار مي‌گيرد و در مرحله نهايي مطابق با معيارها و استانداردهاي علمي، بهترين آثار و كتاب‌هاي منتشر شده در هر رشته به جامعه علمي معرفي مي‌شود و در معرض نگاه تيزبين و دقيق دانش‌پژوهان و انديشمندان هر رشته علمي قرار مي‌گيرد.» 

در پايان اين بيانيه آمده است: «در اين جشنواره با اهداي جوايزي، ضمن معرفي بهترين آثار، از صاحبان آن‌ها در سه حوزه تأليف، ترجمه و تصحيح قدرداني مي‌شود. در عين حال، اين فرصت مي‌تواند در ارتقاي سطح توليدات و بهينه‌سازي استانداردهاي علمي تأثير گذارد و به طور غيرمستقيم در توسعه فرهنگ نقد و نظر و اصلاح و بهبود آثار مكتوب نقش‌آفرين باشد. ضمن تشكر صميمانه از داوران فرهيخته و نقش آفرينان عرصه آثار مكتوب، از همه دست‌اندركاران محترم و همكاران عزيزي كه با جديت و تلاش شبانه‌روزي در به سامان‌رساندن اين جشنواره سهيم بوده‌اند، قدرداني مي‌شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط