دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
مولفه‌هاي «انديشه سياسي شيخ عبدالكريم زنجاني»

چاپ نخست كتاب «انديشه سياسي شيخ عبدالكريم زنجاني» نوشته يوسف‌ خان‌محمدي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، براي نخستين‌بار ضمن بررسي مباني فكري شيخ عبدالكريم زنجاني و نيز فعاليت‌هاي سياسي‌اش در جهان اسلام، خواننده را با تفكر سياسي او آشنا مي‌كند.

يكي از علل جهان اسلام، وجود اختلاف مذهبي و تشتت در بين آنهاست. رفع يا كم‌رنگ كردن اين اختلاف‌ها از دغدغه‌هاي انديشمندان مسلمان نظير شيخ عبدالكريم زنجاني بوده است. زنجاني علاوه بر مرجعيت ديني شيعيان، استاد فلسفه اسلامي در نجف اشرف و آشنا به مباني فلسفه غرب بود. در انديشه شيخ عبدالكريم زنجاني، عمده‌ترين علت انحطاط مسلمانان، اختلافات مذهبي است و براي غلبه بر مشكلات جهان اسلام بايد به اسلام اصيل برگشت و به تعاليم آن عمل كرد. بررسي انديشه زنجاني درباره حكومت اسلامي، اقتصاد و اخلاق اسلامي، هم در فهم نظريه علماي شيعه درباره مسائل معاصر و حكومت اسلامي در دوره غيبت مفيد است و هم از نتايج تحقيقات او مي‌توان در بررسي مسائل و مشكلات نظام جمهوري اسلامي ايران بهره برد. پرسش اصلي اثر حاضر اين است كه مباني نظري و اجتماعي انديشه سياسي زنجاني چيست؟ و مولفه‌هاي انديشه سياسي وي كدام است؟

بر اساس مطالب كتاب، انديشه و عمل سياسي شيخ عبدالكريم زنجاني، متاثر از مباني فكري اسلامي و از نوع اصلاحي و در پي سامان‌بخشي به جهان اسلام از طريق احياي انديشه سياسي اسلام و تشكيل حكومت اسلامي بوده است. او بر اساس مباني عقلاني، معتقد به ولايت سياسي فقهاست، هر چند دلايل نقلي را بر اين امر كافي نمي‌داند.

براساس مطالب كتاب، زندگي سياسي انسان داراي دو دسته مسائل و مشكلات و نيازها و حتي بحران‌هاست. يك نوع از اين مسائل در رديف دغدغه‌ها و سوالات اساسي و آرمان‌هاي جاودانه همه انسان‌ها قرار مي‌گيرد. پاسخ‌هايي كه انديشمندان و صاحب‌نظران به اين مسائل مي‌دهند، معمولا متفاوتند، به ويژه متدينان به دين آسماني كه در آن اصول ثابت و غير متغير وجود دارد. نوع دوم، مسائل و مشكلات زماني و به اصطلاح مستحدثه، عصري و تاريخي‌اند . اين نوع معضلات زمان‌مند وقتي در حوزه سياسي و اجتماعي نمايان مي‌شوند، توجه انديشمندان را به خود جلب مي‌كنند و آنان به تجزيه و تحليل اين مسائل مي‌پردازند و پس از شناخت علت‌هاي آن، راهكار ارائه مي‌كنند. وادار شدن متفكر به انديشيدن در مسائل اجتماعي و پاسخ دادن به آنها، قسمتي از انديشه سياسي اين عالم برجسته شيعي را تشكيل مي‌دهد. عبدالكريم زنجاني هم در فعاليت‌هاي فكري و سياسي خود به اين دو نوع مسائل پرداخته است. 

شيخ عبدالكريم در فقه، اصول، كلام، فلسفه و ديگر علوم اسلامي بيش از 70 جلد كتاب تاليف كرده كه اكثر آنها منتشر شده‌اند.

كتاب حاضر در پنج فصل و يك خاتمه، سامان يافته است كه عناوين فصول پنجگانه آن از اين قرارند؛ زمينه‌هاي تكوين شخصيت سياسي، مباني انديشه سياسي زنجاني، جامعه سياسي مطلوب، معضلات و مشكلات جهان اسلام، در جست‌وجوي خروج از انحطاط.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات و اعلام نيز درج شده است.

چاپ نخست كتاب «انديشه سياسي شيخ عبدالكريم زنجاني» در شمارگان 1200 نسخه، 236 صفحه و بهاي 47000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط