سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷
تشريح اصول و فروع دين براي جوانان

كتاب «آشنايي با اسلام» نوشته آيت‌الله ابراهيم اميني از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد. اثر حاضر با قلمي روان و شيوا، اصول و فروع دين اسلام را براي آشنايي همگان، به‌ويژه جوانان، تبيين كرده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، موضوعات و مسائل اسلام را به دو دسته مي‌توان تقسيم كرد؛ اصول و فروع دين. به اصول دين، عقايد و به فروع آن، وظايف نيز گفته مي‌شود. فروع دين مسووليت‌ها و بايد و نبايدهايي است كه از طرف شارع بر عهده انسان نهاده شده است كه به سه دسته تقسيم مي‌شوند: اخلاق، عبادات، احكام و قوانين غير عبادي. به قسم آخر، معاملات نيز گفته مي‌شود.

اصول دين از پايه‌هاي اسلام محسوب مي‌شوند و ايمان به آنها در تحقق اسلام ضرورت دارد، مانند: ايمان به وحدانيت خدا، معاد و نبوت حضرت محمد(ص)، اما شيعيان اماميه علاوه بر اين امور، ايمان به امامت را نيز جزء اصول عقايد مي‌دانند كه در اصطلاح به اصول مذهب معروف است.

به اصول عقايد، جهان‌بيني هم گفته مي‌شود. در چنين بينشي است كه انسان در برابر آفريدگار جهان احساس مسووليت مي‌كند و تكاليف الهي را كه براي تامين سعادت دنيا و آخرت، تنظيم يافته است مي‌پذيرد. به احكام و تكاليف، ايدئولوژي نيز گفته مي‌شود.

مسائل اعتقادي هم به دو دسته تقسيم مي‌شوند: اصول و فروع. اصول عقايد اموري‌اند كه يقين و باور آنها در تحقق اسلام و ايمان ضرورت دارد؛ مثل توحيد، معاد و نبوت. اما فروع عقايد از اصول منشعب مي‌شوند مانند: اسما و صفات ثبوتي و سلبي خداي متعال، عصمت پيامبران، شفاعت، عالم برزخ، كيفيت زنده شدن مردگان و مانند آن.

براساس مطالب كتاب، اصول دين و جهان‌بيني از چند جهت در تامين سعادت انسان تاثير دارد:
الف) بايدها و نبايدهايي كه در چگونه زيستن انسان تاثير دارند و از جهان‌بيني و عقايد خاص او سرچشمه مي‌گيرند.

ب) تحصيل معرفت و شناخت حقايق، به‌ويژه معرفت خداوند، از ديدگاه اسلام يك ارزش نفساني بلكه از بهترين عبادت‌ها به‌شمار رفته و موجب تكامل نفس و تقرب به خدا شناخته شده است، علوم و معارف در نفس انسان تاثير مستقيم دارند و او را به كمال مي‌رسانند.
بنابراين تحصيل علم و معرفت، در قرآن و احاديث به عنوان يك ارزش بزرگ و عبادت معرفي شده است. قرآن مي‌گويد: «خداست كه هفت آسمان و همانند آنها، زمين را بيافريد. امر او در ميان آسمان‌ها و زمين نازل مي‌شود تا بدانيد كه خدا بر هر چيزي قدرت دارد و علم او بر همه چيز محيط است(طلاق، آيه 12)». هم‌چنين مي‌فرمايد: «خدا كساني از شما را كه ايمان آورده‌اند و كساني كه دانشمندند (برحسب) درجات، بلند گرداند. و خدا به كارهاي شما آگاه است(مجادله، آيه11)». 

ج) ايمان به خدا در امكان تحقق قصد قربت و اخلاص، كه از شرايط عبادت و رمز اصلي حصول تقرب است، تاثير دارد. اگر ايمان به خدا نباشد و عمل براي او انجام نگيرد، ارزش و استحقاق پاداش اخروي ندارد.

اسلام حصول معرفت و كسب علم را براي انسان ممكن مي‌داند، لذا در قرآن، انسان را به تفكر در شگفتي‌هاي زمين، آسمان، كوه‌ها، درياها، درختان، حيوانات، خورشيد، پيدايش شب و روز و ديگر امور دعوت مي‌كند. حال اگر كسب معرفت امكان نداشت، دعوت به مطالعه، تفكر و تدبر لغو بود.

ظهور اسلام، مجموعه‌اي ارزش‌مند از اصول و فروع فكري و عملي و نيز ضابطه‌هاي اخلاقي را در پيش روي بشر نهاد و اديان گذشته را به كمال رساند. بدين‌سان اين دين، منظومه كاملي شد كه بخش‌هاي مختلف اصول، فروع، منابع، احكام اخلاقي، حقوقي و... را در خود دارد. شرح و توضيح هر يك از اين بخش‌ها، معتقدان به اين آيين را در آشنايي ژرف‌تر با وظايف خود كمك مي‌كند.
 
كتاب حاضر با عهده‌دار شدن اين مهم با قلمي روان و شيوا، اصول و فروع اسلام را در شش بخش براي همگان ـ‌به‌ويژه جوانان‌ـ تبيين كرده است: اصول دين، اخلاق در اسلام، اسلام و ايمان، انسان از ديدگاه اسلام، تكاليف و احكام و منابع آنها و فروع دين.

اين اثر جزو مجموعه عقيدتي «جوان و باورها» است كه با عنوان‌هاي خداشناسي، معاد، پيامبري و پيامبر اسلام، آشنايي با وظايف و حقوق زن، امامت و امامان(ع)، جوان و همسرگزيني به قلم روان حضرت آيةالله اميني به چاپ رسيده است. ايشان با سال‌ها انديشه‌ورزي در منابع و متون ديني و ارتباط دائمي با جوانان و تفكر در مسائل عقيدتي و تربيتي، چنين مجموعه‌اي را سامان داده است.

استاد آيةالله ابراهيم اميني در سال 1304 شمسي در نجف‌آباد ديده به جهان گشود. وي پس از گذراندن تحصيلات كلاسي در سال 1321 وارد حوزه علميه اصفهان شد و ادبيات و مقداري از سطح فقه و اصول را در آن‌جا گذراند. آنگاه در حوزه علميه قم به تحصيل ادامه داد و ضمن تكميل دروس سطح، نزد اساتيد معروف آن زمان، خارج فقه و اصول را از محضر امام خميني(ره) و آيات عظام: بروجردي، گلپايگاني و محقق داماد(ره) بهره برد.

وي علاوه بر تدريس فقه و اصول و فلسفه، از سال 1342 به تاليف و تحقيق پرداخت و آثار زيادي منتشر كرد. از جمله آثاري كه موسسه بوستان كتاب آنها را منتشر كرده عبارتند از: همه بايد بدانند؛ بررسي مسائل كلي امامت؛ وحي در اديان آسماني؛ همسرداري؛ تربيت؛ اسلام و تعليم و تربيت؛ آشنايي با وظايف و حقوق زن؛ پيامبري و پيامبر اسلام؛ آشنايي با اسلام(همين كتاب)؛ خداشناسي؛ معاد در قرآن؛ جوان و همسرگزيني؛ امامت و امامان(ع). لازم به ذكر است كه اكثر كتاب‌هاي ايشان به يك يا چند زبان ديگر ترجمه شده‌اند.

چاپ سوم كتاب «آشنايي با اسلام» در شمارگان 3000 نسخه، 292 صفحه و بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط