پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
بیابانکی: پای ثابت جشنواره، جوانانند

سعید بیابانکی، شاعر در بررسی راهکارهایی برای بهتر و پویاتر برگزار شدن جشنواره شعر فجر، بر حضور فعال و واقعی پیشکسوتان در این جشنواره تاکید دارد و از سوی دیگر، معتقد است پای ثابت این جشنواره، جوانانند./

سعید بیابانکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تفاوت‌های جشنواره شعر فجر با جشنواره‌های دیگری چون تئاتر و فیلم فجر، گفت: جشنواره شعر فجر تفاوت‌های عمده‌ای با جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر دارد. از یک سو این جشنواره کاملا نوپاست در حالی‌که جشنواره فیلم و تئاتر فجر تقریبا هم سن انقلابند. در نتیجه، جشنواره شعر فجر با یکسری آزمون و خطاهایی روبروست تا به جایگاه درخور برسد.

وی به دیگر تفاوت این جشنواره با ساير جشنواره‌ها اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال، در جشنواره فیلم فجر فیلمسازان و عوامل فعال در تولید یک فیلم از جوان تا پیشکسوت شرکت می‌کنند. اما هنگامی‌که به شعر می‌رسیم، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و معمولا شاعران جوان پای ثابت شرکت‌کنندگان این جشنواره‌ها هستند.

بیابانکی در ادامه افزود: متاسفانه برخي از پیشکسوتانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، لزوما شعرشان در رتبه‌بندی، درجه نخست نیست و تنها سن آن ها معیار پیشکسوت بودنشان است.

وی در توضیح علت این امر اظهار داشت: به نظرم علت این امر در نظر نگرفتن تفاوت ماهیت شعر با تئاتر و سینماست. نباید به دلیل این تفاوت جایگاه، شعر را با جشنواره و مسابقه پایین بیاوریم. البته در سه سال گذشته نیز جشنواره به صورت تجلیل از شاعران برگزار شد و تنها در سال گذشته بخش جوان را رقابتی برگزار کردند.

این شاعر با تاکید بر رقابتی برگزارشدن چهارمین جشنواره شعر فجر تشریح کرد: باید منتظر نتیجه بمانیم و ببینیم امسال چه شاعرانی و در چه رده سنی و توانایی شعری در جشنواره شرکت می‌کنند. اگر مسوولان اسامی تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره را اعلام کنند بهتر می‌توانیم متوجه طیف سنی شرکت‌کننده و کیفیت آثار آنان شویم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط