سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸
اسرافیلی: مجریان جشنواره دیدگاهی کاربردی داشته باشند

حسین اسرافیلی، شاعر، نوع نگاه و تفکر داوران و دیدگاه کاربردی و اساسی مجریان هر جشنواره‌ای از جمله جشنواره شعر فجر را گامی موثر در پربارتر و مفید واقع شدن این جشنواره‌ها می‌داند./

اسرافیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره عوامل موثر بر نحوه برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره شعر فجر، گفت: هر جشنواره با هر موضوعی که برگزار می‌شود با توجه به تعریفی که از اهداف آن ارائه می‌کنیم، می‌تواند برای ما مفید و موثر باشد. اما نیاز به عناصر و المان‌هایی دارد که در اجرا و داوری این جشنواره‌ها ایفای نقش می‌کنند.

وی در تشریح این عناصر و المان‌ها توضیح داد: از سویی تفکر، اندیشه و توانایی داوران و از سوی دیگر نوع نگاه مجریان جشنواره که نگاهی کاربردی و اساسی باشد یا تنها جنبه اجرایی داشته باشد، همگی در پربارتر شدن جشنواره‌ها موثر‌ند.

این شاعر به تاخیر بیست و چند ساله که در برگزاری جشنواره شعر فجر بوده، اشاره و تصریح کرد: با برگزاری سه دوره از این جشنواره و رسیدن به چهارمین دوره آن، به نظر می‌رسد جشنواره شعر فجر توانسته گام‌های نخستین خود را به خوبی بردارد.

وی نحوه داوری سروده‌های جوانان و پیشکسوتان را که به صورت مجزا بررسی می‌شوند، نکته‌ مثبتی در این جشنواره خواند و اظهار داشت: این مساله جزو ویژگی‌های جشنواره است؛ چراکه سروده‌های شاعران جوان در مقایسه با همسالان آن‌ها بررسی می‌شوند.

اسرافیلی ادامه داد: در چهارمین دوره جشنواره شعر فجر آثار منتشر شده در سال جدید به جشنواره راه یافته‌اند. درنتیجه تعداد آثار رسیده کمتر خواهند بود. به‌طور حتم داوران فرصت بیشتری برای بررسی شعرها خواهند داشت و داوری دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: از سوی دیگ؛ر پیشکسوتان علاقه کمتری به شرکت در حوزه‌های رقابتی دارند و ترجیح می‌دهند عرصه را برای جوانان باز کنند. پس در حقیقت جشنواره شعر فجر مجالی را برای جوان‌ترها فراهم آورده تا سروده‌های خود را در رقابتی گسترده محک زنند.

این شاعر در ادامه به ارائه پیشنهادهایی در ارتباط با برگزاری موثرتر و بهتر جشنواره شعر فجر پرداخت و گفت: اگر مجموعه شعرهایی که به مرحله نهایی را یافته‌اند توسط وزارت ارشاد تهیه و خریداری شوند و در اختیار کتابخانه‌های سراسر کشور قرار گیرند، تاثیر جشنواره شعر بر جریان نشر و کتابخوانی جامعه بیشتر نمایان می‌شود.

وی تاکید کرد: انجام چنین کاری از یک سو برای ناشر آن کتاب سودمند است و از سوی دیگر شاعر؛ چراکه بهتر و بیشتر معرفی می‌شود. همچنین کتابخانه های سراسر کشور به روز می‌شوند.

اسرافیلی در پایان افزود: در حال حاضر يكي از دلایل استقبال کم از کتابخانه‌ها به روز نبودن کتاب‌های آن‌هاست. با به‌روز کردن کتاب‌های کتابخانه‌ها علاقه‌مندان کتاب توجه بیشتری به کتابخانه‌ها نشان می‌دهند.

چهارمين جشنواره بین‌المللی شعر فجر از بهمن‌ امسال در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط