یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
بررسي آراي «پياژه» در آينه متون نثر فارسي

نويسنده كتاب «تربيت فرزندان در آئينه متون نثر فارسي» اين متون را سرشار از مباحث فرهنگي و همچنين تربيتي برشمرد و گفت: اين اثر از منظر روان‌شناسي نوين و ديدگاه‌هاي «ژان پياژه» روان‌شناس برجسته سوييسي، به بررسي نكات تربيتي فرزندان در اين متون مي‌پردازد.\

عليرضا نبي‌لو در گفت‌وگو خبرگزراي كتاب ايران(ايبنا)،‌ اظهار كرد: متون كهن ادبيات فارسي، سرشار از مباحث فرهنگي است كه بخشي از آن به تعليم و تربيت اختصاص دارد. از ميان اين متون مي‌توان به «اخلاق ناصري»، «قابوس‌نامه»،«مرزبان‌نامه»، «كليله و دمنه»، «چهار مقاله عروضي»، «كيمياي سعادت»» و «سندبادنامه» اشاره كرد كه محور اين اثر نيز قرار گرفته‌اند.

وي افزود: بررسي مطالب تربيتي متون فارسي نيازمند يك چارچوب بود، به همين دليل ابتدا كتاب‌هاي روان‌شناسي نوين غربي و ايراني بررسي شدند تا ديدگاهي براي تحليل نكته‌هاي تربيتي متون كهن فارسي به دست آيد. به اين ترتيب، ابعاد گوناگون شخصيتي كودكان با استفاده از كتاب‌هاي روان‌شناسي «ژان پياژه» و برخي آثار بومي در اين زمينه استخراج شد و مبناي اين اثر قرار گرفت.

نويسنده كتاب «مخزن‌الاسرار و مطلع‌الانوار» ادامه داد: ويژگي‌هاي جسمي، اخلاقي و عاطفي كودك، ويژگي‌هاي عقلي و فكري كودكان، مباحث يادگيري و زبان‌آموزي كودك،‌ گرايش فرزندان به امور ديني و نقش وراثت و همچنين والدين و اطرافيان در تربيت كودك، موضوعاتي‌اند كه به عنوان ساختار طرح و بررسي مطالب اين كتاب قرار گرفته‌اند.

وي يكي از بخش‌هاي اين اثر را خطاهاي تربيتي متون كهن فارسي برشمرد و گفت: اين موارد نكات تربيتي‌اند كه در روان‌شناسي امروز مردود شمرده مي‌شوند؛ نظير تنبيه كردن فرزندان به شيوه‌هايي ناصحيح.

نبي‌لو به مطابق بودن برخي از متون فارسي با نكات تربيتي دنياي مدرن اشاره كرد و گفت: كتاب‌هاي «اخلاق ناصري»، «قابوس‌نامه» و «كيمياي سعادت» مطالبي جامع و متفاوت از ساير آثار با قالب داستان و حكايت دارند. چنين آثاري در گنجينه ادبي ساير ملل نظير ادبيات چين، كشورهاي غربي و عربي نيز وجود دارند كه متناسب با فرهنگ و عقايد هر ملت نگاشته شده‌اند.

وي نكات تربيتي آثار فارسي را تا حد زيادي متأثر از آموزه‌هاي اسلامي دانست و گفت: اثر غزالي و كتاب «اخلاق ناصري» تا اندازه زيادي متأثر از فرهنگ اسلامي است. «قابوس‌نامه» يادگار ايران پيش از مغول است و از معدود آثاري به حساي مي‌آيد كه گزند حمله مغوليان در امان ماندند. به همين دليل ارزشي بيش از دربر داشتن نكات تربيتي دارد.

چاپ نخست كتاب «تربيت فرزندان در آئينه متون نثر فارسي» به تازگي در 201 صفحه از سوي انتشارات دانشگاه قم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها