شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۸
سيمين دانشور در اغما

سيد علي صالحي نويسنده و شاعر به خبرگزاري ايبنا گفت كه سيمين دانشور نخستين بانوي داستان نويس ايراني در سن 86 سالگي به دليل سكته مغزي در بيمارستان پارس تهران درگذشت. اما بر اساس اخبار به دست آمده وي در حال حاضر در بخش مراقبت هاي ويژه بستري است. اخبار تكميلي متعاقبا منتشر مي شود.

از آثار سيمين دانشور مي توان "به كي سلام كنم"، "شهري چون بهشت" و داستان‌هايي از مجموعه‌ "از پرنده‌هاي مهاجر بپرس"، سووشون جزيره سرگرداني اشاره كرد. 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران( ايبنا )، او در سال‌ 1329 با جلال‌ آل‌ احمد ازدواج‌ كرد. بيش‌ از 20‌ سال‌ در دانشكده‌هاي‌ ادبيات‌ و هنر دانشگاه‌ تهران‌ به تدريس‌ مشغول بود. او از سال 1348 كه جلال آل احمد درگذشت به تنهايي در منزل شخصي اش زندگي مي كرد.
وي بيشتر عمرش را صرف ادبيات، خواندن ،نوشتن و درس دادن كرده است.
سيمين‌ دانشور در سال‌ 1300 از مادري نقاش و پدري پزشك در شيراز به‌ دنيا آمد. تحصيلات‌ ابتدايي‌ و متوسطه‌ خود را در اين‌ شهر سپري‌ كرد و در سال‌ 1328 ‌ مدرك‌ دكتري خود را در رشته‌‌ زبان‌ و ادبيات‌ فارسي‌ از دانشگاه‌ تهران‌ گرفت. سپس‌ به‌ آمريكا رفت‌ و درجه‌ فوق‌ دكتري‌ تخصصي‌ در رشته‌ زيبايي‌شناسي‌ را از دانشگاه‌ استنفورد كسب كرد. 
او در سال‌ 1329 با جلال‌ آل‌ احمد ازدواج‌ كرد و همچنين بيش‌ از 20‌ سال‌ در دانشكده‌هاي‌ ادبيات‌ و هنر دانشگاه‌ تهران‌ به تدريس‌ مشغول بود. او از سال 1348 كه جلال آل احمد درگذشت، به تنهايي در منزل شخصي اش زندگي مي كند. وي بيشتر عمرش را صرف ادبيات، خواندن، نوشتن و تدريس كرده است. 

رمان سووشون او تاكنون به 17 زبان ترجمه و منتشر و با اقبال جهاني روبرو شده است. از او همچنين چند كتاب ديگر در دست چاپ است. 

اخبار تكميلي از سوي خبرگزاري كتاب ايران"ايبنا" منتشر مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها