یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۶

عباسعلي وفايي اين روزها تصحيح و شرحي بر كتاب «روضه خلد» نوشته مجد خوافي را در انتشارات سخن آماده چاپ دارد. اين كتاب به تقليد از گلستان سعدي نوشته شده و موضوعاتي آموزنده و تعليمي دارد و از جهاتی با گلستان سعدي پهلو مي‌زند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عباسعلي وفايي درباره اين كتاب گفت: «روضه خلد» مجد خوافي داراي 18 باب است و در گونه‌هاي مختلف روايت‌گري نوشته شده است. نويسنده اين كتاب با به‌كارگيري نثر مسجع، از زباني پخته بهره جسته. 

وي افزود: خوافي اديب قرن نهم هجري بوده و اين كتاب را به لحاظ بهره‌گيري از شواهد شعري نيز به گلستان نزديك كرده است.

اين استاد دانشگاه در پاسخ به سوالي درباره وجوه تمايز اين كتاب در پرداختن به موضوعات مختلف با گلستان سعدي گفت: در روضه خلد به موضوعات متنوع و متفاوت به شكلي كامل‌ و مبسوط‌تر پرداخته شده به گونه‌اي كه در اين كتاب ما درباره فقر، درويشي، زنان و بسياري موضوعات ديگر بخش‌هاي مفصل‌تري داريم.

رييس دانشكده ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبايي خاطرنشان كرد: اين كتاب كه حدود 380 صفحه است، از روي 5 نسخه خطي خارج از كشور تصحيح شده و داراي يك مقدمه و 18 باب است؛ ضمن آنكه با تعليقات حدود 500 صفحه را شامل مي‌شود. 

«فرهنگ واژگان مخفف» و  كتاب «مراد‌العارفين» از ديگر آثار وفايي است كه در نمايشگاه بيست‌و‌دوم كتاب تهران عرضه‌ شد.

عباسعلي وفايي متولد سال 1344، دكتراي زبان و ادبيات فارسي است. وي به مدت سه سال به عنوان رايزان فرهنگي ايران در ازبكستان فعاليت كرده است.
 
رياست مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي و دبيري شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي، از ديگر فعاليت‌هاي اين پژوهشگر به شمار مي‌رود. 

تصحيح «ديوان سلمان ساوجي»، تصحيح «مفتاح الاسرار» نوشته‌ محمد آدينه‌ خوارزمي، «تاثير زبان فارسي بر زبان ازبكي»، «سيماي فرهنگي ازبكستان» و «دانشنامه زبان و ادبيات فارسي قرن 20 ازبكستان» از كتاب‌هاي وفايي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها