یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
واكاوي مباحث تعليم و تربيت از نگاه علامه جعفري

گزيده‌اي از نوشته‌هاي علامه محمدتقي جعفري درباره تعليم و تربيت در قالب كتاب «اركان تعليم و تربيت» از سوي موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ مباحث اين كتاب به مناسبت‌هاي گوناگون و اغلب به دليل ضرورت بحث در موضوعات تعليم و تربيت نگاشته شده‌اند. از اين رو نبايد اين اثر را جمع‌بندي كرد و ديدگاه‌هاي نهايي نويسنده درباره اين موضوع به شمار آورد، بلكه خلاصه‌اي از ديدگاه‌ها و نظرات اين انديشمند اسلامي درباره تعليم و تربيت محسوب مي‌شود.

همان‌گونه كه در قسمتي از اين اثر به اين موضوع اشاره شده است، تعليم و تربيت نظير ديگر شئون زندگي انساني از توجه فراواني برخوردارند، اما اين توجه فراوان نتايج درخشاني را مطابق صرف كردن انرژي‌هاي مالي و فكري كلان دربر نداشته است.

در بخشي از مقدمه اين اثر كه توسط علامه جعفري نگاشته شده، آمده است: «تعليم و تربيت، جمع كردن چند عدد شاخه و چوب و آنها را با ميخ و سيم به يكديگر وصل كردن و يك سر آن را به خاك بردن و آن را درخت پنداشتن، نيست. تعليم و تربيت، دقت كامل در هسته و شناختن و كاشتن آن در مزرعه پر از درخت‌ها و گل‌هاي بي‌نهايت متنوع اجتماعي است تا نه تنها در ميان آن كشتگاه درختي بارور شود، بلكه امكان سرسبز نگه‌داشتن آن كشتگاه هم در او به وجود بيايد.»

كتاب «اركان تعليم و تربيت» اين موضوع را در چهار ركن «مباني»، «اهداف»، «مربي و معلم» و «متعلم و متربي» بررسي كرده است. اين اثر همچنين داراي فرهنگ اصطلاحات تخصصي علامه جعفري و نمايه‌هاي آيات، روايات، اشخاص و كتاب‌هاست.

نخستين چاپ كتاب «اركان تعليم و تربيت» در شمارگان 1100 نسخه، 243 صفحه و بهاي 30000 ريال از سوي موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط