یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۲
«هنجار هفت‌گانه هستي» بررسي مي‌شود

«هنجار هفت‌گانه هستي» عنوان نشستي تخصصي است كه با نگاهي به كتاب «ديالكتيك در گات‌هاي زرتشت و مثنوي معنوي» و «هنجار هفت‌گانه هستي» با سخنراني دكتر حسين وحيدي عصر امروز يك‌شنبه (يكم آذرماه) در موسسه فرهنگي جمشيد برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي موسسه فرهنگي جمشيد، دكتر حسين وحيدي پژوهشگر و ادبيات‌‌پژوه به بررسي «هنجار هفت‌گانه هستي» مي‌پردازد.

وحيدي درباره نوع نگرش مولوي بلخي در كتاب «ديالكتيك در گات‌هاي زرتشت و مثنوي معنوي» نوشته است كه مولوي در نگرش خود به جهان هستي و نيز، به زندگي آدميان، از نگره «همستاري» (يعني ديالكتيكي) پيروي مي‌كند و چند و چون اين نگره را، همان گونه كه در «گات‌ها» آمده است بررسي مي‌كند. بيشترين حجم اين اثر، به چاپ دوباره بخش‌هايي از «گات‌ها» اختصاص دارد كه به اعتقاد نويسنده، اين بخش‌ها بيان كننده ديالكتيك مزبور ميان خير و شر است.

وحيدي در كتاب «هنجار هفت‌گانه هستي» آورده است كه هنجار هستي هفت مرحله دارد كه عبارتند از باور داشتن به هنجار هستي، هماهنگي اين هنجار با روان و منش انسان، هماهنگي هنجار هستي با بافت زندگي اجتماعي، پيروي از هنجار هستي، شناسايي منش نيك از راه شناخت هنجار هستي، شناختن راستي به عنوان برترين صفت آن و سرانجام اين كه راستي مايه خوشبختي آدمي است.

دوره پيشين سلسله نشست‌هاي تخصصي موسسه جمشيد به «نگرشي نو بر كتاب كهن ونديداد» اختصاص داشت و دكتر هوشنگ طالع؛ پژوهشگر تاريخ و تمدن ايران، در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نشست تخصصي «هنجار هفت‌گانه هستي» عصر روز يكشنبه (1 آذرماه) ساعت ١٧ در موسسه فرهنگي، هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره ٤، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط