دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
«اقتصاد سياسي تحولات نوين خاورميانه» نوشته شد

خاورميانه، نقطه خيزش و ظهور تحولات و بحران‌هاي متعددي بوده كه تاثيرات آنها اغلب از سطوح منطقه‌اي فراتر مي‌رود و بررسي اين تحولات در كتابي با عنوان «اقتصاد سياسي تحولات نوين خاورميانه» تاليف حسين پوراحمدي از سوي معاونت پژوهشي دانشگاه ازاد اسلامي دفتر گسترش توليد علم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به بررسي سياست اقتصادي خاورميانه و تحولاتي كه ايجاد شده و تاثيرگذاري اين تحولات بر كشورهاي ديگر پرداخته است.

براساس مضامين اين اثر، در قرن بيستم، اين منطقه از يك سو، تامين‌كننده بخش عمده‌اي از انرژي جهان به شمار مي‌رفت و از سوي ديگر، كانون برخي از بحران‌ها و تنش‌هايي بود كه اغلب ناشي از حضور اسراييل و مطامع برخي از قدرت‌هاي بزرگ به ويژه ايالات متحده آمريكا است. به همين دليل، تحولات منطقه خاورميانه با امنيت جهاني و نيز اقتصاد سياسي بين‌الملل گره خورده است. 

منطقه خاورميانه به عنوان كانون انرژي جهان در سراسر قرن بيستم ‌و به گونه‌اي مضاعف در آغاز قرن جديد،‌ نقطه خيزش و ظهور تحولات و بحران‌هاي متعددي بوده كه تاثيرات آنها اغلب از سطوح منطقه‌اي فراتر ‌رفته است. منطقه خاورميانه به ويژه از زمان پايان جنگ جهاني دوم به اين سو، به دليل اهميتي كه در اقتصاد جهاني پيدا كرد،‌ بيش از پيش مورد توجه قدرت‌هاي بزرگ قرار گرفت و آنها را وادار ساخت براي حضور و نفوذ در تحولات اين منطقه از ابزارهاي مختلف استفاده كنند.

اين اثر در چهار فصل با عنوان‌هاي «اقتصاد سياسي خاورميانه»،‌ «نفت و گاز و ساختاربندي تحولات نوين خاورميانه»،‌«تاثيرات اقتصاد سياسي جهاني بر روند تحولات خاورميانه» و «آمريكا، طرح خاورميانه بزرگ و منافع جمهوري اسلامي ايران» تدوين شده است.

در بخشي از اين اثر با عنوان «جايگاه ايران در خاورميانه و راهكارهاي مقابله با تهديدات» آمده است: «واقعيت اين است كه موقعيت،‌ عناصر ژئوپوليتيك، نفوذ و قدرت سخت و نرم جمهوري اسلامي ايران در منطقه، همچنان جايگاه اين كشور را در خاورميانه با اهميت مي‌سازد و اين وضعيت خصوصا با بازگشت هويت ژئوپوليتيكي به استرتژي‌هاي كشورها در قبال بحران‌هاي جهاني همچنان باقي است. به علاوه اينكه هر چند ظهور دموكراسي در خاورميانه حتي از بالا و اگر به درستي آمريكا و غرب در پي آن باشند، همچنان در ابهام به سر مي‌برد و با موانع جدي ساختاري از جمله وابستگي حكومت‌هاي منطقه به قدرت‌هاي بزرگ جهاني روبه‌روست، ‌اما حتي اگر در خاورميانه جديد روندهاي دموكراتيك پويش‌هاي اساسي منطقه را شكل دهند، از اين لحاظ ايران يكي از عمده‌ترين كشورهايي است كه در آن حوزه مردم سالاري و مشروعيت حكومت به خوبي گسترده است. بدين ترتيب، ايران جايگاه ممتاز و ويژه‌اي در خاورميانه دارد.»

از ديگر موضوعات اين اثر مي‌توان به ويژگي‌ها و ساختار اقتصادي خاورميانه، اصلاحات اقتصادي و سياسي خاورميانه، ميزان ذخاير نفت و گاز كشورهاي خاورميانه، اقتصاد جهاني و خاورميانه، ‌توليد جهاني و خاورميانه،‌ بحران‌ها و تهديدات خاورميانه؛ بهانه حضور آمريكا، ‌طرح خاورميانه بزرگ و اصلاحات از بالا و حضور مستقيم آمريكا و راهكارهاي مقابله با تهديدات اشاره كرد.

چاپ اول كتاب عنوان «اقتصاد سياسي تحولات نوين خاورميانه» از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با همكاري دفتر گسترش توليد علم در شمارگان 1200 نسخه،‌ 328 صفحه و بهاي 50000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط