یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۹
پيروزي 2006 حماس و چشم‌انداز آينده

چاپ اول كتاب «پيروزي 2006 حماس و چشم‌انداز آينده» نوشته عبدالله كرمي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر، در راستاي پاسخگويي به اين سوال اصلي است كه پيروزي حماس در انتخابات 2006 ميلادي چه تاثير يا تاثيراتي بر تحولات خاورميانه داشته و خواهد داشت.

دومين انتخابات پارلماني فلسطين، 25 ژانويه 2006 میلادی مطابق با پنجم بهمن 1384 هجری شمسی پس از 10 سال از انتخابات دوره اول پارلمان، در حالي برگزار شد كه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با تصاحب تعداد 76 كرسي از مجموع 132 كرسي پارلمان به پيروزي چشمگيري در صحنه سياسي فلسطين دست يافت. با اين پيروزي، كابينه 24 نفري دولت «اسماعيل هنيه» پس از كسب راي اعتماد مجلس، در دهم فروردين 1385 شروع به كار كرد.

بر اساس مطالب کتاب، پيروزي حماس از آن جهت اهميت دارد كه اولين انتخابات جامعه فلسطيني را با شركت همه جريان‌ها و گروه‌ها ـ به استثناي جهاد اسلامي‌ ـ با سليقه‌ها و رويكردهاي سياسي و فكري مختلف رقم زد و دومين پيروزي اين جنبش در انتخابات عمومي فلسطين بود؛ به‌طوري كه در انتخابات شوراهاي محلي و شهرداري‌ها بين 35 تا 40 درصد و در انتخابات پارلماني 60 درصد كرسي‌ها را به دست آورد.

رويكرد سياسي حماس طي شركت در انتخابات مجلس كه با حفظ روحيه جهادي و مبارزه ضد صهيونيستي همراه بود، مردم فلسطين را اميدوار كرد تا با انتخاب اسلام سياسي، هويت فلسطيني خود را بازشناسند. مردمي كه از فضاي فسادآلود سران حكومت خودگردان به ستوه آمده بودند، جنبش حماس را بر فتح ترجيح دادند و عقيده و خواست دروني خود را ابراز كردند.

بر اساس مقدمه کتاب، اعلام آمادگي اين جنبش براي شركت در انتخابات ‌كه با مخالفت و كارشكني‌هاي رژيم صهيونيستي همراه بود، با اعلام نتايج آن، شگفتي همگان را برانگيخت؛ به‌طوري كه مقام‌هاي اسرائيل از آن به عنوان زلزله سياسي ياد كردند و با همدستي غرب، هرگونه شناسايي و همكاري با دولت حماس را به پذيرش رژيم صهيونيستي از سوي حماس و زمين گذاشتن سلاح مقاومت و پاي‌بندی به توافقات گذشته اسرائيل با حكومت خودگردان منوط كردند.

پرداختن به علل و عوامل پيروزي حماس در انتخابات 2006 و پيشي گرفتن از جنبش فتح، نارضايتي و عكس‌العمل‌هاي متفاوت واحدهاي سياسي مختلف از جمله آمريكا، اتحاديه اروپا، ساف، اسرائيل، اتحاديه عرب و استقبال كشورهاي دوست و طرف‌دار حماس نظير ايران در جهت فهم موضوع تحقيق، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است؛ به‌طوري كه بررسي دقيق علل و عوامل و پي‌آمدهاي پيروزي حماس و بيان چالش‌هاي پيش‌رو و چگونگي استفاده از فرصت پيش آمده، مي‌تواند چراغ روي آينده مقاومت فلسطيني پس از پيروزي پارلماني اخير باشد.
نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب، درباره ریشه و شكل‌گيري حماس می‌نویسد: «حماس مخفف واژه "حركةالمقاومةالاسلاميه" يعني جنبش مقاومت اسلامي است. چنين واژه‌اي يك هفته پس از قيام مردم فلسطين (انتفاضه) در سرزمين اشغالي اعلام شد. شكل‌گيري اين جنبش به دست شيخ احمد ياسين از ميان نيروهاي اخوان‌المسلمين فلسطين، با انتشار منشور حماس در 26 ماده و در اوت 1988 صورت گرفت. حماس ـ‌كه رقيب اساسي ساف محسوب مي‌شودـ صلح با اسرائيل را نپذيرفته و آزادي فلسطين به عنوان يك سرزمين موقوفه اسلامي از طريق جهاد را براي هر مسلماني يك واجب عيني مي‌داند. همچنين تنها راه‌ حل مساله فلسطين را، زندگي يهوديان و مسيحيان در صلح و تحت سايه امن اسلام مي‌داند.»

بر اساس مطالب كتاب، قبل از طرح خاورميانه بزرگ آمريكا و اشغال افغانستان و عراق، مهمترين رخدادهاي خاورميانه از سه دهه گذشته عبارت‌اند از: بحران انرژي در سال 1973، حمله رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان در سال 1982، حمله شوروي به افغانستان در سال 1979، پيمان صلح بين مصر و اسرائيل (كمپ ديويد) جنگ‌هاي داخلي در كشورهاي لبنان، يمن و اردن، وقوع انقلاب اسلامي ايران و جنگ‌هاي اعراب و اسرائيل (1963ـ1973).

آخرين تحولات قابل توجه خاورميانه را مي‌توان پيروزي حماس در انتخابات پارلماني 2006 فلسطين و به تعبير مقام‌هاي رژيم صهيونيستي، زلزله سياسي در خاورميانه و جنگ 33 روزه حزب‌الله و اسرائيل دانست كه پس از خروج نيروهاي سوري از خاك لبنان و تغيير اوضاع سياسي اين كشور انجام گرفت. 

موضوع مورد پژوهش اين اثر در سه فصل، بر اساس توالي تاريخي بررسي مي‌شود. فصل اول با عنوان «كليات» به تاريخچه فلسطين و جريان‌شناسي گروه‌هاي فلسطيني مي‌پردازد. فصل دوم با نام «شكل‌گيري حماس و پيروزي آن در انتخابات 2006» ظهور حماس در صحنه فلسطين، عوامل و زمينه‌هاي پيروزي حماس در انتخابات 2006 و پي‌آمدهاي منطقه‌اي اين پيروزي را مورد پژوهش قرار مي‌دهد. در فصل سوم نيز با عنوان «چشم‌انداز پيش‌روي دولت حماس» چالش‌ها و موانع و همچنين دورنماي موفقيت حماس بيان و در پايان، جمع‌بندي و نتيجه ارائه مي‌شود.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از كتاب‌ها، مجله‌ها، روزنامه‌ها، سايت‌ها، پايان‌نامه‌ها و اعلام نيز درج شده است.

چاپ اول كتاب «پيروزي 2006 حماس و چشم‌انداز آينده» در شمارگان 1500 نسخه، 256 صفحه و بهاي 48000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها