پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
پایانی بر حراج کتاب‌های نفیس کتابخانه تربیت در فضای مجازی/ عوامل خاطی شناسایی شدند

آذربایجان شرقی - حواشی مربوط به حراج کتاب‌های نفیس کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی، با اقدامات قانونی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی و بازگرداندن نسخ یاد شده به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، طی روزهای گذشته انتشار تصاویری از آگهی فروش چند جلد کتاب چاپ قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز در یک کانال در یک شبکه اجتماعی، بازتاب گسترده ای در محافل فرهنگی داشت.

طی روزهای گذشته «آیدین سرداری نیا» محقق، پژوهشگر و مدیر مجله وارلیق با انتشار تصاویری از آگهی های مربوط به حراج کتاب های نفیس ممهور به کتابخانه تربیت تبریز، نسبت به سوءاستفاده برخی دلالان از کتب نایاب این کتابخانه هشدار داد.

وی نوشت: کتابخانه تربیت تبریز به عنوان اولین و قدیمی ترین کتابخانه کشور به سال ۱۳۰۰ شمسی توسط محمدعلی تربیت بنا نهاده شد.

سرداری نیا با اشاره به اینکه این کتابخانه در سال ۱۳۸۴ رسماً زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی رفته و تا سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم نگهداری و حفاظت بنای تاریخی و ارزشمند این کتابخانه نیمه تعطیل بود آورده است: اسفند سال ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان و رجال دولتی دیگر مجدداً بازگشایی شده اما حال برخی از کتاب های نفیس این کتابخانه با مهرهای تاریخی و قدیمی و حتی جدید سر از بازار فروش کتابهای دست دوم درآورده است!

پایانی بر حراج کتاب‌های نفیس کتابخانه تربیت در فضای مجازی/ عوامل خاطی شناسایی شدند

به دنبال این ماجرا و مطالبه اهالی فرهنگ و هنر نسبت به ورود مسئولام امر به این موضوع، اداره کل کتابخانه‌های عمومی با اقدام به موقع از فروش کتاب‌های کمیاب یاد شده جلوگیری کرده و همه آنها را به کتابخانه بازگرداند.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی با اشاره به سوءاستفاده سودجویان بازار کتاب قدیمی از امانت کتاب کتابخانه‌های عمومی گفت: هر چند پس از تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استفاده از کتب قدیمی و ارزشمند تابع مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی این نهاد است، پیش از آن بعضاً کتاب‌های کمیاب توسط افراد سودجو از کتابخانه خارج می‌شد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات مهرهای درج شده در کتاب‌ها و بررسی سامانه‌ها، خروج آنها (به دلیل عدم بازگشت از امانت یا سرقت) به پیش از سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد.

بابایی افزود: با هماهنگی مراجع قضایی و پیگیری سریع از فرد آگهی‌دهنده، نسبت به عودت ۸ نسخه کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز اقدام شد.

پایانی بر حراج کتاب‌های نفیس کتابخانه تربیت در فضای مجازی/ عوامل خاطی شناسایی شدند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط