چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
توسعه فرهنگ، علم و هنر کشور به نسخ خطی بر می‌گردد

کرمان- کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بخش اعظم توسعه فرهنگ، علم و هنر کشورمان به تولید کتاب در گذشته یعنی به نسخ خطی بر می گردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، رضا محمودپور، کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از کتابخانه های شهرهای سیرجان، کرمان، زرند، زنگی آباد، شهداد و رفسنجان بازدید کرد.

کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این بازدید با اشاره به اهمیت نسخه های خطی گفت: شناسایی، جمع آوری و نگهداری اصولی این منابع از وظایف اساسی ماست، چراکه ما در نهایت می خواهیم این منابع نفیس را به مرحله ارائه خدمات برسانیم و این منابع در ابتدای چرخه علم قرار دارد در واقع در تولید علم اولین منبع، مراجعه به نسخ خطی است.

وی عنوان کرد: ما آرشیویست و بایگانی نیستیم، وظیفه ما ارائه خدمات به تمام اقشار جامعه است و این حوزه نیز متقاضیان خاصخود را دارد، که مراجعین ما را پژوهشگران و فرهیختگان جامعه تشکیل می دهد.

محمودپور گفت: استان کرمان، استان فرهنگ و علم و ادب و فرهیخته پرور و از جمله استان‌های غنی در حوزه نسخ خطی و امورخیریه است.

در این بازدید منابع نفیس کتابخانه خیر ساز افصح هجری که متعلق به این خاندان است، تعداد ۱۶۹ نسخه خطی و ۴۳۳ چاپ سنگیو سربی نفیس شناسایی و تفکیک شد.

به گزارش ایبنا، در کتابخانه روستایی اختر مطهرآباد از توابع شهرستان زرند کرمان فخریه اسدآبادی، کتابدار یک نسخه خطی و یکنسخه چاپ سنگی اهدایی را نگهداری کرده بود که برای نگهداری اصولی به بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه مرکزی کرمان ارائه داد.

در حال حاضر در کرمان ۶۱ نسخه خطی، ۲۰۳ چاپ سنگی و ۱۰۹ نسخه چاپ سربی در کتابخانه های مرکزی کرمان و ترابی موسوی زنگی آباد وجود دارد.

در کتابخانه افصح هجری شهرستان رفسنجان تعداد قابل توجهی منابع نفیس وجود دارد که در صورت موافقت خانواده خیر، کتابخانه این مجموعه به منابع کتابخانه افصح هجری افزوده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها