چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
محفل ادبی «آفتاب» بندرعباس با «جان بابا و جین بی بی» سال نو را آغاز کرد

هرمزگان - دبیر محفل ادبی «آفتاب» بندرعباس گفت: این محفل ادبی با «جان بابا و جین بی بی» سال ۱۴۰۳ را آغاز کرد.

امیرحسین والا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از برگزاری نخستین جلسه محفل ادبی «آفتاب» در سال ۱۴۰۳ در سالن مطالعات کودک و نوجوان کتابخانه سید احمد خمینی خبر داد.

وی گفت: پس از وقفه صورت گرفته در برگزاری جلسات محفل ادبی، به دلیل تعطیلات نوروز و همزمانی با ماه مبارک رمضان، نخستین جلسه از سلسله جلسات محفل ادبی آفتاب برگزار شد.

دبیر محفل ادبی «آفتاب» افزود: در این جلسه ابتدا کودکان و نوجوانان حاضر در جمع به بیان خاطرات کتاب‌محور خود از تعطیلات سال نو و ایام ماه مبارک رمضان پرداختند و تجربه‌های شخصی خود را از سفرهای نوروزی و گذران این ایام در حوزه ادبیات و فرهنگ بیان داشتند.

این نویسنده هرمزگانی ادامه داد: در بخش دیگری از این جلسه، کتاب «جان بابا و جین بی بی» برای کودکان و نوجوانان حاضر خوانده شد که با استقبال اعضای محفل روبه رو شد.

این ناشر جوان اضافه کرد: «این کتاب از سروده‌های مصطفی رحماندوست است که به نوعی بازسرایی داستان ننه سرما و عمو نوروز است.»

والا ادامه داد: کتاب «جان بابا و جین بی‌بی» را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین سروده‌های رحماندوست دانست که دست به تلفیق مفاهیم و باورهای انسانی و یکی از سنت‌ها و باورهای بومی ایران زده است.

این شاعر رضوی همچنین گفت: این کتاب شامل یک شعر بلند است که به صورت نیمایی سروده شده است و با وجود موزون و روان بودن آن، برای مخاطبان کودک، اثری فرا سنی و مناسب خوانش و تامل برای رده‌های سنی بالاتر از خود نیز هست.»

امیر حسین والا توضیح داد: «بخش قابل توجه و تاثیرگذار این کتاب، تصویرگری خاص فرهاد جمشیدی است. جمشیدی با تمرکز بر مفاهیم و نمادهای طبیعت گرایانه سعی کرده تا با تلفیق واقع‌گرایی و دنیای خیالی و ذهنی، آرزوها، باورها و قصه کهن نهفته در شعر را توانسته به روشنی به منصه ظهور برساند و با توانایی خود در تصویرگری، پلی میان خیال و واقعیت برای کشف تعبیر و تصویر خیال‌ها و رویاهای نهفته در کتاب بسازد.»

دبیر محفل ادبی آفتاب با بیان اینکه جمشیدی از چهره بانو «جین‌گودال»، دانشمند سرشناس انگلیسی به عنوان شخصیت اصلی این داستان و کاراکتر ننه سرما استفاده کرده است، بیان داشت: «بانو والری جین موریس گودال، معروف به جین‌گودال، دانشمندی انگلیسی است که در زمینه‌های رفتارشناسی جانوران و مردم‌شناسی مطالعه می‌کند.

والا ادامه داد: او از سال ۲۰۰۲ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع حفاظت از طبیعت است. او در سال ۱۹۳۴ در شهر لندن انگلیس به دنیا آمد و در دانشگاه کمبریج در کشور انگلیس تحصیل کرد. مطالعات او دربارهٔ شامپانزه ها و حفاظت از آن‌ها، او را بدل به یک چهره تاثیرگذار و قابل احترام در علم جانورشناس کرده است. همچنین وی موسس سازمان غیردولتی حفاظت از شامپانزه‌ها، به نام جِی.جی.آر بود که هنوز هم برپاست.»

این کنشگر حوزه کودک در پایان گفت: کتاب جان بابا و جین بی بی توسط انتشارات نیستان از مجموعه کتاب‌هایی به شمار می‌رود که توسط مصطفی رحماندوست نویسنده نام آشنا و دوست داشتنی حوزه کودکان و نوجوانان، در زمستان ۱۴۰۲ به اعضای محفل ادبی «آفتاب» اهدا شد.

به گزارش ایبنا، جلسات محفل ادبی «آفتاب»، ساعت ۱۸ شامگاه سه شنبه هر هفته، در سالن مطالعات کودکان ونوجوانان کتابخانه سید احمد خمینی با تسهیلگری امیرحسین والا و مریم سیدافقهی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها