چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
دغدغه فرهنگی یک بازنشسته منجر به احیاء کتابخانه قدیمی «قاین» شد

خراسان جنوبی- یک مولف پس از بازنشستگی موفق شد کتابخانه قدیمی قاین را احیا کند تا گامی برای ترویج کتابخوانی برداشته باشد.

حسن مختاری نویسنده و مسئول کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر در قاین درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قاین گفت: جامعه‌ای که از فرهنگ غنی برخوردار باشد بدون شک دارای قدرت بیشتری در ابعاد مختلف است.

وی افزود: به‌عنوان یک فرد دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ تصمیم گرفتم قدمی برای دانش افزایی دانش‌آموزان و دانشجویان بردارم و آنها را به کتاب خواندن و شناساندن تشویق کنم.

مختاری گفت: پس از بازنشستگی تصمیم گرفتم کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر در قائن را احیا کنم که در این راستا از سال ۸۶ با همراهی یکی از دوستان فرهنگی‌ام در کتابخانه قدیمی قائن که در باغ ملی برپا شده اقدام به احیا و بازگشایی درب کتابخانه کردیم.

نویسنده و مسئول کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر در قاین بیان کرد: هم اکنون این کتابخانه با زیربنای ۴۵۰ متر دارای دو سالن ویژه برای برادران و خواهران است و ۴هزار نفر از این کتابخانه استفاده می‌کنند.

مختاری همچنین تصریح کرد: در ماه رمضان و ایام نوروز کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر در قائن به درخواست دانش آموزان کنکوری به صورت شبانه روزی فعال بود و دانش آموزان توانستند در این ایام از فضای کتابخانه استفاده کنند.

وی افزود: بیشتر مراجعه کنندگان به این کتابخانه دانش آموزان و دانشجویان هستند. در این کتابخانه جلسات مثنوی خوانی رونمایی از کتاب بزرگداشت مفاخر برنامه‌های متفاوت اجرا می‌شود.

این نویسنده قاینی بیان کرد: می تواند در حوزه تالیف کتاب، ویراستی و چاپ به علاقه‌مندان و دانشجویان کمک کند و آنها را به سمت پژوهش و ترویج آن سوق دهد تا دانشجویان بتوانند در حوزه تالیف کتاب مانند اساتید توانمند شوند.

وی گفت: دانشجویانی در این کتابخانه داشته‌ایم که سال‌هاست از این شهر رفته‌اند اما به واسطه کمک در تالیف و چاپ کتاب‌هایشان ارتباط خود را با ما حفظ کرده اند.

مختاری تاکنون ۱۴ جلد کتاب به چاپ رسانده که اکثر آثار در حوزه تاریخ و فرهنگ شهر قاین است.

از آثار وی می توان به «از بدخشان تا قهستان», «ابوالمفاخر قاینی», «دل آرام», «ستاره مشرق», «زعفران جهان»، «پایتخت زعفران» اشاره کرد. از مجموعه اشعار این نویسنده میتوان به «یاقوت سرخ»، «زعفران در آوار»، «نگین قهستان» هم اشاره کرد.

این نویسنده همچنین ۲جلد شعر در حوزه کودک و نوجوان با نام های «زعفرون بی مثقال» و «آی حسنی کجا میری» را به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها