چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
پیام تسلیت مرکز حافظ‌شناسی به مناسبت درگذشت احمد مدنی

فارس- مرکز حافظ‌شناسی در پی درگذشت احمد مدنی پیام تسلیت منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، مرکز حافظ شناسی در این پیام آورده است: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما. بانهایت تأسف و تأثر، خبر درگذشت زنده‌یاد دکتر احمد مدنی، پزشک و پژوهشگرِ حافظ‌دوست، جامعه علمی و فرهنگی کشور را سوگوار کرد.

شادروان دکتر مدنی با تألیف آثار خود در پیوند با حافظ مانند کتاب ارزشمند «طبیبانه‌های حافظ» و مقالاتی که برای مدخل‌های طبی در «دانشنامه حافظ و حافظ‌پژوهی» ازجمله «طبیب راه‌نشین»، «چشم بیمار»، «نور دیده»، «پرده‌ی گلریز» و… نوشته و همین‌طور پیشنهادهایی که برای تعبیر و تفسیر اشارات طبیبانه حافظ ارائه کرده، نام خود را به جاودانگی حافظ گره زده است.

مرکز حافظ‌شناسی، درگذشت جاودان‌نام دکتر احمد مدنی را به خانواده ایشان، جامعه پزشکی و دوستاران فرهنگ و ادب ایران تسلیت می‌گوید و برای ایشان، شادی روان و آمرزش الهی آرزو می‌کند. به‌یقین، گشاده‌رویی و نام نیک ایشان در یادها ماندگار است.

احمد مدنی فوق تخصص طب نوزادی و استاد پیشکسوت گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که سال‌ها در شیراز به طبابت مشغول بود. وی که از دوستاران فرهنگ و ادب ایران زمین بود، از خود آثار مختلفی در این زمینه به یادگار گذاشته است. زنده‌یاد مدنی در کتاب «طبیبانه‌های حافظ»، اشارات حافظ به مفاهیم، اصطلاحات و باورهای طبی روزگار او بازنموده و بررسی کرده است. چاپ سوم این کتاب شامل ۱۲ بخش و ۷۷ مقاله مستقل در سال ۱۳۹۰ منتشر شده است.

در «طبیبانه‌های حافظ» بیماری‌ها، شیوه‌های پیشگیری و درمان، عطرها و مفرّحات، داروها و بعضی از شیوه‌های طبیبان که در شعر حافظ به‌کار رفته، با استناد به منابع معتبر پزشکی سده‌های پنجم تا هشتم و توضیح داده شده است. این توضیح‌ها و استنادات دقیق برای تعبیر و تفسیر بعضی از اصطلاحات و اشارات پزشکی در غزل حافظ، موجب گره‌گشایی از بعضی بیت‌ها می‌شود. از وی به‌جز کتاب‌هایی در زمینه پزشکی و درمان کودکان، کتاب «سیمای صادق هدایت» و «زیر آسمان اصفهان؛ لهجه و آداب و سنن در اصفهان» نیز به یادگار مانده که گواه علاقه و توجه ایشان به ادبیات فارسی و فرهنگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها