یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
ظرفیت‌های نمایشی شعر فارسی کتاب شد

کتاب «ظرفیت‌های نمایشی شعر فارسی؛ با نگاهی بر چند موضوع اخلاقی» به قلم مریم سقلاطونی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همواره ادبیات ظرفیت‌های داستانی ارزشمندی را برای اقتباس نمایشی در خود داشته و هر از گاه این ظرفیت‌ها در تولیدات صداوسیما به خوبی هم استفاده شده‌اند. نمونه‌هایی مانند حکایات شیرین‌تر از قند که مرکز پویانمایی صبا تولید کرده و مدتی است از شبکه‌های امید و پویا پخش می‌شود.

در کتاب «ظرفیت‌های نمایشی شعر فارسی؛ با نگاهی بر چند موضوع اخلاقی» تلاش شده است بعد ظرفیت نمایشی شعر در چند موضوع اخلاقی برای مخاطب نشان داده شود.

در فصل اول کلیاتی در باب نگاه اسلام به شعر و شاعری، قصه و داستان آمده و به اهمیت جایگاه حکایات منظوم در ترویج اخلاق اشاراتی شده است. در فصل دوم به تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط پرداخته شده و در بخش سوم روی حکایات منظوم در شعر شاعران فارسی به‌ویژه شاعرانی که اندیشه و افکارشان رویکرد ویژه‌ای در زمنیه اخلاق و معنویت داشته کار شده است.

مراحل کار به این ترتیب است که ابتدا موضوعات و محورهای اخلاقی مشخص شده، در ادامه نویسنده به تعریف و تشریح اجمالی موضوعات اخلاقی پرداخته، سپس شعر مرتبط با موضوع استخراج شده و خلاصه داستان به همراه تجزیه و تحلیل آن آمده است.

ادبیات کهن بستری برای نمایش‌گونه‌هاست که در بسیاری آثار مانند آثار نظامی، عطار، مولوی، فردوسی، بیهقی و عوفی قابل مشاهده است. از آنجا که نمایش به منزله رسانه جهانی و یکی از بهترین راه‌های معرفی ادبیات غنی ایران است این کتاب می‌کوشد با روش توصیفی و تحلیلی، قابلیت‌های نمایشی این گونه آثار را که گمنام مانده و ابزاری توانمند برای نمایش تاریخ، هنر، فرهنگ و اندیشه‌های ایرانی است، بررسی و جایگاه این آثار را در حوزه ادبیات نمایشی بیان کند.

انتشارات دین و اندیشه اخیراً این کتاب را در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها