دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
«حقایق مغز» منتشر شد

انتشارات ستایش هستی نسخه الکترونیک کتاب «حقایق مغز» را که توسط رضا پناهی، بهنام سور، علی شهبازی، عباس حق‌پرست و محمدتقی جغتایی ترجمه شده، منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات ستایش هستی نسخه الکترونیک کتاب «حقایق مغز» را که توسط رضا پناهی، بهنام سور، علی شهبازی، عباس حق‌پرست و محمدتقی جغتایی ترجمه شده را منتشر کرد. چاپ و صحافی این اثر توسط انتشارات انسان انجام شده است. کتاب «حقایق مغز» را می‌توان به‌عنوان یک کتاب پایه‌ای در حوزه علوم اعصاب و مغز دانست. این کتاب ۲۸۲ صفحه‌ای در تمام موضوعات مهم درباره مغز مانند آناتومی مغز (از جنبه عملکردی)، کارکردهای مغز، اختلالات مختلف، روش‌های پژوهشی و بسیاری موضوعات دیگر را پوشش داده است. یکی از مهمترین فصل‌های کتاب مربوط به علوم اعصاب در جامعه است که معمولاً در کتاب‌های دیگر بسیار مختصر توضیح داده می‌شود.

کتاب «حقایق مغز» در فصل‌های مختلفی از جمله؛ «مبانی مغز»، «حواس و ادراک، حرکت»، «یادگیری، حافظه و عواطف»، «تفکر، برنامه‌ریزی و زبان»، «مغز در حال رشد»، «مغز نوزاد، کودک و نوجوان» «مغز بزرگسالان و پیری»، «حالت‌های مغز»، «بدن در تعادل»، «اختلالات دوران کودکی»، «اختلالات روانپزشکی»، «اعتیاد»، «آسیب و بیماری»، «بیماری‌های تحلیل برنده عصبی»، «انواع پژوهش»، «حل مشکلات انسانی»، «علوم اعصاب در جامعه»، «واژه‌نامه»، «واژه‌نامه توصیفی» محتوای خود را عرضه کرده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «گروهی از مسیرهای عصبی که مجموعه‌ای از مناطق مغز را به هم متصل می‌نمایند، یک شبکه‌ی عصبی نامیده می‌شوند. شبکه‌های عصبی سیگنال‌ها را از طریق مغز در یک مسیر خطی هدایت نموده و انواع مختلف اطلاعات را در کسری از ثانیه تجزیه تحلیل و سازماندهی می‌کنند.

آیا تا به حال در هنگام تماشای فیلمی به این فکر کرده‌اید که در مغز شما چه اتفاقی می‌افتد؟ مغز شما زنجیره‌ای از اشکال ظاهراً متحرک را به مناظر و شخصیت‌های قابل تشخیص تبدیل می‌کند. این فرآیند با گیرنده‌های نوری آغاز می‌شود. سلول‌های شبکیه سیگنال‌های الکتریکی را در واکنش به طول موج‌های خاصی تولید می‌کنند. هنگامی که این سیگنال‌ها به عصب بینایی می‌رسند، از طریق مسیر بینایی به تالاموس می‌روند، محلی که نورون‌ها به شکل، رنگ یا حرکت اشیاء روی صفحه پاسخ می‌دهند و سیگنال‌های آن‌ها را به قشر بینایی اولیه در لوب پس‌سری، در پشت مغز، منتقل می‌کنند.

نورون‌های واقع در قشر بینایی اولیه نیز به نوبه خود، لبه‌های اشیا را در میدان دید تشخیص داده و سیگنال‌های هر دو چشم را با هم ادغام کرده و یک نمای سه‌بعدی از آنچه که می‌بینیم ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، حتی این تصاویر هنگامی که سیگنال‌ها به دو مسیر پردازش موازی ارسال می‌شونده با جزئیات بیشتری مورد بررسی و تفکیک قرار می گیرند. در اولین مسیر، نورون‌ها در لوب گیجگاهی اشیا را شناسایی کرده و تشخیص می‌دهند؛ در مسیر دیگر، نورون‌ها در لوب آهیانه‌ای موقعیت مکانی این اجسام را شناسایی کرده و تشخیص می‌دهند. همه‌ی این رویدادها فقط حاصل دروندادهای یک تصویر از فیلم است! فناوری‌های نوین که قادر به کشف فعال شدن نقاط مختلف مغز هستند. هر روز ما را از فعالیت‌های بسیار پیچیده‌ی مغز به میزان بیشتری آگاه می‌سازند. زمانی که می‌بینیم بخش‌های مجزای مغز با چه ظرافتی برای وظایف خاصی تخصصی شده‌اند بیشتر شگفت‌زده می‌شویم.»

نسخه الکترونیک این کتاب در ۲۸۲ صفحه، با قیمت ۵۰ هزار تومان در دسترس عموم قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها