سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲
وقايع دوران قارجار و خوابي طنز‌گونه

«مارمولكي كه ماه را بلعيد»، نام رمان تازه قاسم شكری است كه به زودی توسط انتشارات «ققنوس» منتشر مي‌شود. نويسنده در اين رمان كه آن را در فضايي رويا‌گونه خلق كرده، درصدد بوده وقايعي از دوران قاجار را با زباني طنز و در عالم رويا از زبان قهرمان داستان بيان كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، احمد تهوری، مدير اداري و روابط عمومي انتشارات «ققنوس»، از انتشار رمان «مارمولكی كه ماه را بلعيد» تا چند هفته آينده خبر داد.

شكري در اين رمان كه آن را در فضايي رويا‌گونه خلق كرده، درصدد بوده تا وقايعي از دوران قاجار مانند تحريم تنباكو، انقلاب مشروطه، موضوع فراماسونري و تاريخ سينماي ايران را با زباني طنز و در عالم رويا از زبان قهرمان داستان بيان كند.

شكري درباره اين كتاب گفت: در اين رمان براساس ذهنيات خودم برداشت‌هاي تازه از دوران قاجار مطرح شده كه با نگاهي طنز از زبان قهرمان داستان بيان مي‌شوند.

وي افزود: در اين كار از جهاتي به موضوعاتي مانند تحريم تنباكو، انقلاب مشروطه، فراماسونري و تاريخ سينماي ايران پرداخته شده و به‌ویژه استنباط ذهني‌ام از اين وقايع به طور مستقل، نقش پر رنگي در اين كار دارد.

اين نويسنده خاطر‌نشان كرد: راوي اين داستان يك فرد فرانسوي و خيالي است كه نامي ساختگي را براي او انتخاب كرده‌ام. اين نام «ژان ژاك ژيگاردو» است. او در عالم ارواح با يك سري از ارواح شخصيت‌هاي ايراني در دوران قاجار، مانند تيمورتاش، ناصرالدين‌شاه قاجار و ديگران آشنا مي‌شود.

نويسنده «بوي خوش تاريكي» در پاسخ به اين سوال كه نحوه نگاه يك فرد غربي به اين مقطع تاريخي در ايران در اين داستان چگونه مطرح شده، اضافه كرد: اين راوي چنان با شخصيت‌ها در عالم رويا و ارواح عجين شده كه غير از نقد رخدادها و آدم‌هاي آن دوره، كمتر با زاوبه ديد يك آدم غربي مواجهيم.

قاسم شكري متولد 1351 شيراز است. مجموعه داستان «نقص فني» و رمان «بوي خوش تاريكي» از جمله آثار منتشر شده اوست.

شكري نويسنده‌اي است كه در نگارش داستان از تخیل خود بهره بسيار مي‌گيرد. وي با به كاربردن توصيفات خيال‌پردازانه دغدغه‌هاي ذهني خود را نسبت به موضوعات مختلف به نقد مي‌كشد. رمان «بوي خوش تاريكي» او بر همين اساس نوشته شده.

اين رمان در دنيايي ميان واقعيت و وهم توصيف شده كه در آن برخي باورهاي سنتي خرافه‌آمیز دوران‌هاي گذشته را با نگاهي طنز‌آلود به نقد كشيده است. شكري در اين كتاب از اصلاحات و مناسبات فرهنگ بومی و اقليمي ايراني نيز بسيار بهره جسته.

«بوی خوش تاریکی» توسط انتشارات «ققنوس» در سال 86 به چاپ رسید و جایزه ادبیات متفاوت را از آن خود كرد. آمارمولکی که ماه را بلعید» نیز تا يكي دو هفته آينده از سوي انتشارات «ققنوس» به چاپ مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط