چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کتاب «ارزش گذاری اطلاعات در علوم زمین» منتشر شد

فارس- کتاب «ارزش گذاری اطلاعات در علوم زمین» با ترجمه ارسیا مقتدری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کتاب با نام کامل «ارزش گذاری اطلاعات در علوم زمین تلفیق مدل سازی مکانی و تجزیه و تحلیل تصمیم گیری» نوشته «جو ایدسویک تاپ، آن موکرجی و دبارون باتا چارایا» است که در ابتدای سال ۱۴۰۳ منتشر شد.

در دیباچه کتاب که به قلم مترجم نوشته شده است می خوانیم: در اوان جنگ جهانی دوم، یک استاد جوان و برجسته دانشگاه کمبریج به نام آلن تورینگ با مراجعه به کارخانه رادیوسازی بلچلی پارک واقع در حومه لندن (بریتانیا) که در واقع پوششی برای عملیات شکستن رمزنگار معروف آلمانی تحت عنوان «انیگما» معما بود، با ملحق شدن به تیم رمزنگاری بریتانیا یکی از هیجان انگیزترین دوران تاریخ اختراعات بشری یعنی رایانه را رقم زد. او و تیم خبره همراهش براساس مقاله علمی معروف تورینگ، با عنوان، بازی تقلید) ،(Imitation game نخستین رایانه الکترونیکی-مکانیکی جهان را ساختند و درسال ۱۹۴۳ موفق به شکستن رمزنگار انیگما شدند. باشکستن رمزاین دستگاه پیچیده و در عین حال ساده! آنها در سکوت کامل و در شرایط فوق محرمانه برای پرهیز از مشکوک شدن ارتش آلمان، با بکارگیری روشهای ارزشگذاری اطلاعات و روشهای آمار و احتمال، شروع به انتخاب تصادفی خنثی سازی عملیات نظامی ارتش آلمان هیتلری کردند و در نهایت تلاش درخشان آنها منجر به شکست ماشین جنگی آلمان نازی در ماه می ۱۹۴۵ میلادی شد.

کتاب پیش رو کاربرد پر اهمیت روش های ارزش گذاری اطلاعات را که مبتنی بر روش های آمار و احتمال است برای اهداف غیرنظامی، در اختیار پژوهشگران، و بخصوص پزوهشگران رشته زمین شناسی با هدف اکتشاف بهینه منابع نفت و گاز و منابع معدنی فلزی و نافلزی و تصمیم گیری های زیست محیطی مبتنی بر عقلانیت و خردورزی با هدف پرهیز از اتلاف منابع مالی و انسانی و طبیعی میگذارد. امید است که ترجمه این کتاب که در کنار خوشی ها و ناخوشی های زندگی مترجم صورت گرفته است و چندین مرتبه حتی تصمیم به انصراف از این کار پرزحمت گرفته شد، بتواند قدمی کوچک برای پیشرفت و اعتلای سرزمین عزیزمان ایران باشد.

کتاب فوق در ۷ فصل تالیف شده و دارای تصویر و نمودار و جدول است.

ارسیا مقتدری استادیار زمین شناسی اقتصادی پیام نور و عضوهیاًت علمی دانشگاه پیام نور است که تاکنون ۹ عنوان کتاب در این زمینه تالیف و ترجمه کرده است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «ارزش گذاری اطلاعات در علوم زمین» در ۵۰۲ صفحه مصور همراه با نمودار به بهای ۲۹۷ هزار تومان از سوی انتشارات واصف لاهیجی فروردین ۱۴۰۳ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها