چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
آخرین‌ اثر زنده‌یاد حسین دهقانی منتشر می‌شود

بوشهر – آخرین اثر حسین دهقانی، نویسنده و کارگردان تئاتر بوشهر که شامگاه چهارم فروردین ۱۴۰۳ درگذشت، با عنوان «درام‌نویسان بوشهری» به همت انتشارات «قلمداران جنوب» راهی بازار کتاب خواهد شد.

مدیر انتشارات «قلمداران جنوب» اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: زنده‌یاد حسین دهقانی در مقدمه این اثر نوشته است: «کشف ریشه‌های نمایشنامه‎‌نویسی و درام در بوشهر و چگونگی حرکت تعاملی آن به‌خاطر دوران کوتاه و نیم‎‌قرنی آن شاید چندان دشوار نباشد؛ اما متاسفانه همین دوران اندک هم به‌دلیل بی‌توجهی خود نویسندگان به آثار نوشتاری و دستنویس خود و بی‏انگیزه بودن در امر درام و تنها نوشتن از سر نفس و ساده‌انگاری، هرگز به ثبت نرسید و مکتوب نشد، به همین سبب بخشی از این آثار بعد از اجرا از یاد و خاطره ها رفتند.»

مسعود عرب‌زاده سپس یادآور شد: از این‌رو، زنده‌یاد دهقانی خود دست به کار شده و با نگارش اثری مستقل به نام «درام‌نویسان بوشهری» به معرفی ۳۳ درام‌نویس جنوبی پرداخت. وی این کتاب را که دارای ۲۰۰ صفحه است، به تازگی به انتشارات قلمداران جنوب سپرده بود تا راهی بازار کتاب شود ولی متاسفانه پیش از اینکه شاهد چاپ این اثر باشد، از دنیا رفت.

به گفته وی، صادق چوبک، منوچهر آتشی، ایرج صغیری، رمضان امیری، احمد آرام، علی غلامی، محمد لطفی، علی قربانی، منصور بهرامی، رامتین مرادی‌بالف، مرتضی فیروزی، پیمان زنده‌بودی، نصرت‌زمان وادی، زینب عوض‌پور، شهرزاد شاکردرگاه، یونس حیدری، اسماعیل شاهپیری، فرشید تربیت، مهدی دهقان، علیرضا میرشکاری، فرید میرشکاری، غلامرضا احمدی، عبدالرحمن برزگر، خداداد رضایی، محمد مظفری، افشین چمکوری، مهرداد همتی، کریم آبادی، احسان عبدی‎پور، محمدعلی سلحشور، ایمان بارون‎زاده، مهدی جلالی‌سروستانی و مریم بازیار از جمله درام‌نویسان جنوبی هستند که به صورت اجمالی در این کتاب معرفی و بخشی از نمایشنامه‌های آنها ارائه شده است.

عرب‌زاده با اشاره به اینکه کتاب «درام‌نویسان بوشهری» به‌زودی راهی بازار کتاب خواهد شد، تصریح کرد: طراحی جلد، صفحه‌آرایی و ویراستاری آن به پایان رسیده و اکنون مراحل اخذ مجوز است.

عضو انجمن اهل قلم استان بوشهر سپس به ویژگی‌های شخصیتی زنده‎‌یاد حسین دهق اشاره و بیان کرد: وی مردی تاثیرگذار در حوزه نویسندگی و پژوهش بود و در طول حیات هنری خود آثار متعددی نظیر «مرثیه نقده‌دوز»، «من‌من‌داس‌ها به ساحل می‌آیند»، «اشتیاق به خلاقیت التزام به ابداع»، «تاریخ تئاتر بوشهر»، «هنر پایدار و هنر ناپایدار در نمایش»، «شمربازی»، «اصناف در بوشهر» و «سفرنامه جم» را منتشر کرد.

وی تأکید کرد: حسین دهقانی همیشه در حال خواندن، نوشتن و بود و بسیار پرانرژی و از سواد علمی بالایی برخوردار بود. وی روحیه شاگردپروری فوق‌العاده‌ای داشت و از نظر علمی راهنمایی ارزشمند برای نویسندگان و پژوهندگان بوشهری بود.

مدیر انتشارات قلمداران جنوب سپس به سابقه آشنایی خود با زنده‌یاد حسین دهقانی اشاره و تصریح کرد: سابقه آشنایی من با استاد دهقانی به سال ۱۳۷۹ در حوزه هنری استان بوشهر بر می‌‎‏‏گردد که در آنجا به‬ ‏عنوان هنرجو رشته تئاتر سال‌ها نزد وی هنر تئاتر و نویسندگی را آموختم.

وی با اشاره به اینکه زنده‌‏یاد حسین دهقانی همواره مشوق من در عرصه نویسندگی بود، افزود: وقتی دست‌نوشته کتاب «تولد‎نوشته‌ها؛ زادروز هنرمندان و پژوهشگران استان بوشهر» را برای مطالعه به نزد او بردم، از نوشتن این اثر خوشحال شد و مقدمه کتاب را برایم به یادگار گذاشت.

عرب‌زاده یادآور شد: به‎‌منظور ماندگاری نام وی در تاریخ نویسندگی و پژوهش استان بوشهر جایزه نویسندگی زنده‌‎‏یاد حسین دهقانی برای «نوقلمان» در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایبنا؛ حسین دهقانی، نویسنده، پژوهشگر، بازیگر و کارگردان تئاتر متولد سال ۱۳۲۷ در بوشهر است که ۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ زندگی را در اثر ایست قلبی به درود گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها