سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
آشنایی با قلعه هفت‌برادران

در این مطلب، قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره قلعه هفت‌برادران در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ جاده چالوس، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاده‌های ایران و جهان است که از شهر کرج استان البرز شروع شده و در شهر چالوس استان مازندران به انتها می‌رسد. یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای واقع در این جاده، قلعه هفت‌برادران است. مسافرانی که شهر چالوس را برای سفر انتخاب می‌کنند، بعد از عبور از تونل کندوان، هفت‌سنگ بزرگ یا همان قلعه هفت‌برادران را مشاهده می‌کنند و با رسیدن به مقصد در بهترین هتل چالوس مستقر می‌شوند تا از سایر مکان‌های دیدنی این شهر نیز بازدید کنند. یکی دیگر از راه‌های بازدید از این مکان تاریخی، خرید بلیط قطار کرج است. در این مطلب، قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره قلعه هفت‌برادران در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

قلعه هفت‌برادران اثر تاریخی به‌جامانده از کدام دوره است؟

همان‌طورکه در مقدمه نیز اشاره کردیم، جاده چالوس یکی از جاده‌های مهم، زیبا و منحصربه‌فرد ایران است. هرسال تعداد زیادی مسافر ازطریق همین جاده راهی شمال می‌شوند. تا دوران حکومت قاجار، بین شهرهای کرج و چالوس هیچ مسیر و جاده‌ای احداث نشده بود. تنها مسیر موجود که روستاهای آن منطقه را به‌هم متصل می‌کرد، یک مسیر خاکی بود. باوجود این مسیر خاکی نیز هیچ پل ارتباطی بین کرج و چالوس وجود نداشت.

احداث جاده چالوس در دوران حکومت پهلوی اول یعنی رضاشاه و از سال ۱۳۱۴ آغاز شد. ساخت این جاده حدود سه سال به‌طول انجامید و در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید. در آن زمان، کارگرانی که ساخت جاده چالوس را شروع کردند، تجهیزات پیشرفته‌ای در دست نداشتند و کنده‌کاری‌های جاده را با ابزارهای بسیار ساده‌ای مانند دیلم و کلنگ انجام می‌دادند تا بتوانند در دل رشته‌کوه‌های البرز مسیری برای رفتن به شمال ایجاد کنند. قلعه هفت‌برادران به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری جاده چالوس، از آثار به‌جامانده از همان دورانی است که کارگران مشغول کنده‌کاری بودند. هفت‌سنگ یا صخره بزرگ بعد از تونل کندوان وجود دارد که با نام قلعه هفت‌برادران مشهور شده است.

چگونه می‌توان از قلعه هفت‌برادران جاده چالوس بازدید کرد؟

برای بازدید از این جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد، روش‌های مختلفی وجود دارد. افرادی که با خودروی شخصی به‌سمت شهر چالوس مازندران حرکت می‌کنند، در مسیر خود و بعد از عبور از تونل کندوان، می‌توانند از قلعه هفت‌برادران بازدید کنند. یکی دیگر از روش‌های بازدید از این مکان این است که در هر نقطه از کشور که ساکن هستید، بلیط قطار کرج را تهیه کنید و بعد از رسیدن به ایستگاه راه‌آهن کرج، با اتوبوس یا تاکسی به سمت جاده چالوس بروید.

با خرید بلیط قطار ساری نیز می‌توان از جاده چالوس بازدید کرد. باتوجه‌به این‌که در شهر چالوس ایستگاه راه‌آهن وجود ندارد، افرادی که قصد دارند با قطار به این شهر سفر کنند، ابتدا بلیط قطاری ساری را خریداری کنند و بعد از رسیدن به این شهر، ازطریق تاکسی یا اتوبوس به چالوس بروند تا بعد از اقامت در بهترین هتل چالوس راهی تونل کندوان و بازدید از قلعه هفت‌برادران شوند. سفر با قطار درحال‌حاضر یکی از پرطرفدارین روش‌های سفر است؛ زیرا قیمت بلیط قطار نسبت به قیمت بلیط هواپیما ارزان‌تر است؛ علاوه‌براین، امنیت و راحتی سفر با قطار نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر است.

آشنایی با قلعه هفت‌برادران: پیش از سفر به این مکان تاریخی

علاوه‌بر قلعه هفت‌برادران چه جاذبه‌های گردشگری دیگری در جاده چالوس وجود دارد؟

جاذبه‌های گردشگری موجود در جاده چالوس فقط به قلعه هفت‌برادران محدود نمی‌شود. در زمان سفر به چالوس یا کرج می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری زیر نیز بازدید کنید.

غار یخ‌مراد

غار یخ‌مراد یکی از غارهای خاص، منحصربه‌فرد و دیدنی ایران و جاده چالوس است که در نزدیکی روستایی به نام گچسر واقع در ۶۵ کیلومتری شمال شرق کرج واقع شده است. دلیل شهرت غار یخ‌مراد، وجود قندیل‌های زیبا و شفافی است که به‌رنگ آبی آسمانی و نیلی از سقف غار آویزان شده‌اند. تالار سنگلاخی، دخمه دوقلو، سه تالار، ۷ حلقه چاه و ۳ یخچال زیرزمینی از تماشایی‌ترین قسمت‌های این غار محسوب می‌شوند.

درخت سرو اورس شهرستانک

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی موجود در کیلومتر ۴۴ جاده چالوس، درخت سرو اورس شهرستانک است. این درخت قدیمی بیش از ۲۸۰۰ سال عمر دارد و از دوران ماقبل هخامنشیان به‌جامانده است. ارتفاع درخت سرو اورس شهرستانک ۱۷ متر و قطر آن ۱۴ متر است.

باغ لاله‌های روستای گچسر

در زمان بازدید از قلعه هفت‌برادران جاده چالوس، سری به باغ لاله‌های روستای گچسر هم بزنید. به این باغ، باغ لاله‌های جاده چالوس نیز می‌گویند. در این باغ زیبا، طیف وسیعی از گل‌های لاله به رنگ‌های سفید، زرد، سرخ و نارنجی وجود دارد که به‌شکل هنرمندانه و مرتبی کنار هم قرار گرفته‌اند.

روستای زیبای ارنگه

روستای ارنگه در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد و مملو از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی مانند آبشار هفت‌چشمه با ۹۰ متر ارتفاع، دره هفت‌چشمه، گورستان تاریخی، امامزاده حسین و درخت چنار کهن‌سال موجود در حیاط آن است. در فصل تابستان، دره هفت‌چشمه روستای ارنگه آب‌وهوای بسیار خنک و مطبوعی دارد.

کوچه‌باغ‌های پر از میوه روستای نسا

در ۴۰ کیلومتری جاده چالوس، روستایی به نام نسا وجود دارد که اهالی آن به شغل باغداری مشغول هستند. مرغوب‌ترین سیب ایران سیبی است که در این روستا تولید می‌شود. در زمان سفر به جاده چالوس و بازدید از قلعه هفت‌برادران حتماً به کوچه‌باغ‌های روستای نسا نیز سری بزنید.

آشنایی با قلعه هفت‌برادران: پیش از سفر به این مکان تاریخی

فلای تودی معتبرترین سایت برای خرید بلیط قطار و رزرو هتل چالوس

در این مطلب، با یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب و منحصربه‌فرد جاده چالوس یعنی قلعه هفت‌برادران و جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آن آشنا شدید. اگر قصد دارید ازطریق بلیط قطار به شهر چالوس سفر کنید و در یکی از بهترین هتل های این شهر مانند هتل پارسیان آزادی خزر، هتل ونوس پلاس، هتل کوروش، هتل ملک و … اقامت داشته باشید، خرید آنلاین بلیط قطار و رزرو هتل موردنظر خود را در سایت فلای تودی انجام دهید.

باتوجه‌به عدم وجود ایستگاه راه‌آهن در چالوس، شما می‌توانید ازطریق خرید بلیط قطار کرج یا بلیط قطار ساری به این نقطه سفر کنید. در سایت فلای تودی، شرایطی فراهم شده است که کاربران به‌راحتی بتوانند برای خرید بلیط قطار https://www.flytoday.ir/train و رزرو هتل چالوس اقدام کنند و اگر در هر یک از مراحل با مشکلی مواجه شدند، با پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی تماس بگیرند. کارشناسان پشتیبانی با ارائه راهنمایی‌های لازم به کاربران کمک می‌کنند که بلیط و هتل موردنظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رزرو کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها