سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
استقبال با موسیقی مقامی و بازی‌های آئینی در فرودگاه مشهد

خراسان‌رضوی- همزمان با نوروز ۱۴۰۳ و ورود زائران و مسافران به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس سفره هفت‌سین نوروزی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با موسیقی مقامی و بازی‌های آئینی پیوند خورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت جام گفت: همزمان با فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ خورشیدی و ایام نوروز، تندیس استاد فقید نور محمد دُرپور دوتار نواز و خواننده موسیقی مقامی و استاد فاروق کیانی هنرمند بازی‌ها، حرکات آئینی و فولکلوریک شرق خراسان، در کنار سفره هفت‌سین فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در معرض دید عموم مسافران، زائران حرم رضوی و گردشگران قرار گرفته است.

فرامرز صابر مقدم افزود: قسمت سردیس، دست‌ها و پاهای این پیکره‌ها از نوعی موم انعطاف‌پذیر طراحی و توسط هنرمند هنرهای تجسمی و مجسمه‌سازی استاد فقید، نظری در تهران قالب‌گیری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت جام ادامه داد: این اقدام فرهنگی با هدف معرفی بیشتر فرهنگ و موسیقی مقامی و میراث ناملموس منطقه تربت جام مهد موسیقی مقامی و شرق خراسان صورت گرفته است.

استقبال با موسیقی مقامی و بازی‌های آئینی در فرودگاه مشهد

او با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و آئینی تربت جام اظهار کرد: این شهرستان مهد و کانون موسیقی مقامی است که از افق‌ها و شعاع‌های ارزشمند این نوع موسیقی و تلفیق آن با حرکات و بازی های مفهومی و آیینی، میراث ناملموس هنرهای نمایشی پدید آمده و مهم‌ترین اقدام در راستای معرفی آن به نسل‌های آینده حمایت از هنر موسیقی مقامی و هنرمندان رشته های دوتارنوازی و بازی های آیینی است.

به گزارش ایبنا مرحوم استاد دُرپور به‌عنوان گنجینه‌ای از موسیقی اصیل تربت جام، در سال ١٣٧٧ در شمار بیست نفر برتر موسیقی کشور معرفی شد و با شرکت در جشنواره های خارجی با هنر خود حاضران را به حیرت واداشت. هم‌چنین استاد فاروق کیانی نیز شخصیتی است که به‌دلیل اجراهای حرکات آئینی و مفهومی در داخل و در کشورهای دیگر نام وی با بخش زیادی از پژوهش‌ها و دانسته‌های حرکات آیینی شرق ایران پیوند خورده و در سال ۱۳۹۹ نام وی در ردیف گنجینه زنده بشری در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور قرار گرفت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها