جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

حتی برای کسانی که به‌صورت پراکنده مطالعه می‌کنند، تماشای فضاهایی که کتاب نگهداری می‌کنند جذابیت خاصی دارد؛ بنابراین دیدن ۱۱ کتابخانه غیرمعمول جهان را از دست ندهید.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از وبسایت فودورز، حتی برای کسانی که به‌صورت پراکنده مطالعه می‌کنند، تماشای فضاهایی که کتاب نگهداری می‌کنند جذابیت خاصی دارد؛ چه زیباترین کتابخانه‌های جهان باشند و چه خیره‌کننده‌ترین کتابفروشی‌های جهان. علاقه‌مندان به کتاب همیشه به‌دنبال کتاب‌هایی هستند که منجر به کشف نقاط خارق‌العاده شوند. در اینجا تعدادی از غیرمعمول‌ترین کتابخانه‌های جهان، از کتابخانه‌هایی شبیه پلکان گرفته تا کتابخانه‌هایی که در داخل درخت پنهان شده‌اند، معرفی می‌شود.

کتابخانه ملی قطر

این فضای عظیم با ۴۸۵ هزار فوت مربع، رویای اینستاگرامرها است. فضای باز گسترده، تمام‌سفید با دکور چوبی، نور فوق‌العاده و فضایی فوق‌مدرن، بیش از یک‌میلیون کتاب به زبان‌های متعدد را در خود جای داده است. مدرن بودن این فضا، مکانی همچون فرودگاه را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. اسناد تاریخی در نماهای شیشه‌ای شیک نمایش داده می‌شوند. این فضا که توسط معماران هلندی طراحی شده، کتابخانه‌ای است که تبدیل به مرکزی با طراحی شهری خاص شده است.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه اشتوتگارت آلمان

کتابخانه عمومی شهر اشتوتگارت به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی این شهر شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۳ جایزه ملی کتابخانه سال را دریافت کرد. این کتابخانه هرسال پذیرای حدود دو میلیون بازدیدکننده است. ورودی‌های ساختمان در چهار طرف این ساختمان مکعب است که لایه به لایه مانند پوست پیاز ردیف شده‌اند و نمای بلوک شیشه‌ای لایه بیرونی را تشکیل می‌دهد. همچنین در راه‌پله‌های داخلی و راهروها و بالکن‌های بیرونی، از طرح پیاده روی استفاده می‌شود.

ساختمان مکعب سفید با طراحی مینیمالیستی و تقارن جالبش از هر طرف مورد توجه کاربران اینستاگرام است؛ همچنین کتاب‌ها و مجموعه‌ای جذاب از پله‌ها را به آن اضافه کنید تا شاهد یکی از شیک‌ترین کتابخانه‌های جهان باشید.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه بودلیان، آکسفورد، انگلستان

این محل به‌عنوان کتابخانه اصلی تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان شناخته می‌شود. اما این محل، ادعاهای دیگری برای شهرت دارد. سالن ورودی اصلی و مدرسه الهیات آکسفورد دارای سقف‌های طاقدار گوتیک است که یادآورمدرسه هاگوارتز در رمان «هری پاتر» است. اما وقتی صحبت از کتاب به میان می‌آید، این کتابخانه دارای ۱۳ میلیون آیتم چاپی، ازجمله نمونه‌هایی از کتاب مقدس گوتنبرگ (اولین کتابی که چاپ شده است) را در خود جای داده است که قدمت آن به ۵۶۰ سال قبل می‌رسد. به دلیل منحصر به فرد بودن و ارزش آن‌ها، بسیاری از کتاب‌ها توسط برق، محافظت می‌شوند اما می‌توان آن‌ها را در یک تور رسمی با راهنما دید.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه «تت کقی»، نیس، فرانسه

این کتابخانه یک اثر هنری است که توسط مجسمه‌ساز فرانسوی ساشا سوسنو (۱۹۳۷-۲۰۱۳) طراحی شده است و به نام Tête Carrée معروف است. این بنا در اسپلاناد کندی در شهر نیس و جنوب فرانسه قرار دارد و از دور، شبیه به یک مکعب بزرگ از یک ساختمان به نظر می‌رسد. با این حال وقتی نزدیک‌تر می‌شوید می‌بینید که این مکعب قسمت بالایی یک سر غول‌پیکر است که با گردن و شانه‌ها از زمین بلند شده و حدود ۱۰۰ فوت ارتفاع دارد. داخل آن یک کتابخانه کمابیش معمولی است، اما در شب، نمای بیرونی به ظاهر سنگی توسط پنجره‌های ساختمان روشن می‌شود.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه درختی؛ آیداهو

وقتی درخت پنبه‌ای ۱۱۰ ساله در خارج از خانه خود دارید که دیگر قابل دوام نیست، چه ایده‌ای بهتر از تبدیل آن به کتابخانه؟ کاغذ نیز از چوب ساخته شده بنابراین برای این کار مناسب است. این پروژه شخصی توسط کتابدار، هنرمند و صحاف شرالی آرمیتاژ هاوارد ساخته شده است. تنه درخت یک کتابخانه با قفسه‌های داخل و مجموعه‌ای از کتاب‌ها است. درباره این کتابخانه پستی با عنوان «زیباترین کتابخانه در سرتاسر جهان» در فضای مجازی منتشر شد و این کتابخانه بخشی از گروه کتابخانه‌های رایگان کوچک است که مبادله کتاب را تشویق می‌کند.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه فیلولوژیکی، برلین آلمان

این کتابخانه که به مطالعه زبان و کلمات می‌پردازد، ساختمانی زیبا با طراحی نورمن فاستر در برلین و بخشی از پردیس دانشگاه برلین است. این ساختمان مملو از کتاب‌هایی درباره کلمات بوده و کتابخانه‌ای هوشمند است: جریان هوا با سازه‌های سقف و سقف موج‌دار ایجاد می‌شود، دما به‌طور طبیعی تنظیم می‌شود و پنجره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نوری عالی برای راحتی و یادگیری ایجاد کنند. در این محل کتاب‌های هوشمند در محیطی هوشمندانه و سازگار با محیط زیست ارائه شده است.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه گلدستون، هاواردن، ولز

هاواردن در شمال ولز و نزدیک به مرز ولز و انگلیس قرار دارد. این کتابخانه بسیار کوچک و نه لزوماً در مسیر اصلی توریستی قرار دارد. این بنا که به وصیت نخست‌وزیر سابق ویلیام گلدستون ساخته شده، در یک خانه بزرگ ویکتوریایی در یک محیط روستایی عالی واقع شده است. همچنین این تنها کتابخانه مسکونی است که اتاق‌هایی برای اقامت شبانه در آن ارائه می‌شود. ۲۶ اتاق تاریخی، یک رستوران، یک سالن استراحت و کتاب‌های بی‌شمار از قبیل ۲۰ هزار کتاب از کتابخانه شخصی گلادستون است که در قلعه هاواردن، نزدیک جایی که او زندگی می‌کرد، قرار داشت.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه «کتاب‌های شناور»

«کتاب خوب برای همه» یک موسسه خیریه آلمانی است که سال ۱۹۷۰ تاسیس شد. در حال حاضر دو کشتی بزرگ را اداره می‌کند که در ۴۸۰ بندر در ۱۵۰ کشور پهلو گرفته‌اند و پذیرای حدود ۴۹ میلیون نفر هستند. در این کتابخانه رویدادهایی را برای ارتقای سواد، آموزش، همکاری بین فرهنگی و البته توزیع کتاب برای کسانی که دسترسی کمتری به کتاب دارند برگزار می‌شود. شاید کتابخانه‌ای به آن روال معمول محسوب نشود، زیرا انتظار نمی‌رود کتاب‌ها پس داده شوند، اما با این وجود، یک ایده عالی است.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه شتر، پاکستان

برخی از کودکان به دلیل دور بودن از زندگی یا به دلایل سیاسی یا محیطی به کتاب یا یادگیری دسترسی ندارند. کتابخانه‌های شتر در پاکستان این دسترسی را راحت‌تر می‌کند. این کتابخانه به معنای واقعی کلمه کاروان شترهایی است که کتاب‌ها را به مناطق دورافتاده می‌برند و همچنین دارای اتاق‌های مطالعه است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این کتابخانه یکی از کارهای یک موسسه خیریه و بخشی از انجمن اتوبوس کتاب «الیف لیلا» است که با چالش دسترسی به خارج از کشور مواجه است و برای دانش‌آموزان مدرسه در سراسر پاکستان مطالب خواندنی و آموزشی مهیا می‌کند.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه کیوسک‌های تلفن قرمز، انگلستان

وقتی تلفن‌های همراه از خطوط ثابت و باکس‌های تماس عمومی خارج شدند، جعبه‌های تلفن قرمز نمادین انگلستان خالی و بلااستفاده شدند. در روستایی در بخش جنوب غربی سامرست، اولین کتابخانه مبادله‌ای در کیوسک تلفن تاسیس شد و توسط مجلس اداره شد. کتاب‌ها به این جعبه‌های تلفن انگلیسی که بسیار رایج هستند، جان تازه‌ای می‌دهند، از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند و مکانی عالی برای مبادله کتاب فراهم کرده‌اند.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

کتابخانه بدون کتاب، سن آنتونیو، تگزاس

احتمالاً غم‌انگیزترین نمونه در این فهرست، «کتابخانه بدون کتاب» است. مطمئناً مطالب خواندنی در این کتابخانه وجود دارد، اما همه آن‌ها به‌صورت دیجیتالی است. ورود به این کتابخانه به ورود به یک فروشگاه اپل تشبیه شده است، تاریک و با صفحه نمایش‌های زیاد. درحالی که نمی‌توانید کتاب‌های رنگارنگ جستجو کنید یا هیجان بیرون کشیدن کتاب را از قفسه احساس کنید. به نظر می‌رسد این یک نمونه کتابخانه آینده است، اگرچه نمونه مشابه آن، یعنی کتابخانه نروژی بسیار جذاب‌تر است.

قدم بزنید در ۱۱ کتابخانه غیرمعمول دنیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها