سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
چرا مردم پول می‌دهند که ساز یاد بگیرند؟

کتاب «اُپرای آبانِ ۹۶» نوشتهٔ فرزاد فره‌وشی در ۹۹ صفحه از انتشارات وزان درباره گذران موسیقی و خاطراتی از زبان امیر اشرف آریان‌پور است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «اُپرای آبانِ ۹۶» نوشتهٔ فرزاد فره‌وشی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۲۰۰ نسخه و ۹۹ صفحه از انتشارات وزان به قیمت ۸۰ تومان منتشر و در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

کتاب «اُپرای آبانِ ۹۶» با موضوع موسیقی و مصاحبه با موسیقی‌دانان ایرانی قرن ۱۴ و گفت‌وگو و بررسی فعالیت‌های استاد فقید امیر اشرف آریان‌پور می‌باشد.

این کتاب ادامه پروژه پژوهشی «مجموعه مرزهای بی‌کران» است که این مجموعه سعی بر این داشته ادای دینی به هنرمندان، پژوهشگران نوازندگان تاریخ موسیقی ایران باشد. به همین منظور نویسنده در این کتاب با تمرکز بر زندگینامه و مصاحبهٔ تخصصی هنر موسیقی و پژوهش‌های موجود در این هنر توانسته است مطالبی را گرد هم بیاورد که برای مخاطب مورداستفاده قرار بگیرد.

همان‌طور که نویسنده در مقدمهٔ کتاب گفته است: «امیر اشرف آریان‌پور، یکی از شناخته‌شده‌ترین مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران بود. وی از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران بوده است و سال‌ها مدیریت تالار رودکی تهران را بر عهده داشته است. وی در بهمن ۱۳۹۱ در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گرفت و در دی‌ماه ۱۳۹۴ مراسم تجلیل از وی و همچنین رونمایی از کتاب او با عنوان موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد. در ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ به‌پاس زحمات و فعالیت ۶۰ ساله وی در حوزه موسیقی از سوی موزه "دکتر سندوزی" مراسم گرامی داشتی برای وی برگزار شد».

کتاب «اُپرای آبانِ ۹۶» به گذران موسیقی و خاطراتی از زبان امیر اشرف آریان‌پور است. وی در طی مصاحبه‌اش در کتاب گفته است: «از نظر موسیقی ما عقب‌رفته‌ایم، تعداد شاگردهایی که موسیقی تحصیل می‌کنند زیاد شده، آموزشگاه‌های موسیقی زیاد شده است، اما سواد عمومی مردم در زمینهٔ موسیقی کم شده! مردم نمی‌دانند که چرا به آموزشگاه می‌روند، چرا اصلاً پول می‌دهند که ساز یاد بگیرند، واقعاً نمی‌دانند»!

کتاب حاضر نه‌تنها کتابی است با عنوان و موضوع موسیقی بلکه به ثبت لحظات زندگی و تجربیات استاد امیر اشرف آریان‌پور در باب موسیقی گردآوری شده است. این کتاب از اساتید و نخبگان موسیقی می‌گوید و به اصالت موسیقی روی می‌آورد و فرم‌های موسیقی را طی مصاحبات بیان می‌کند.

نویسنده در دیباچهٔ کتاب گفته است: «ازآنجایی‌که تمام صحبت‌های مرحوم آریان‌پور در سریال "سپید رنگی" مورداستفاده قرار نگرفت، اما بر آن شدیم جهت کمک در انتشار اسناد تاریخ شفاهی، تمام گفتگو، به‌صورت کتاب موردنظر به همراه انتشار اسناد تصویری (نگاره) که منطبق با متن گفتگوست، قدمی کوچک برداریم. اگر چه جمع‌آوری و یافتن نگاره‌ها سال‌ها خون‌دل و گذشت زمان با خود داشت».

کتاب «اُپرای آبانِ ۹۶» برای علاقه‌مندان به هنر موسیقی و همچنین علاقه‌مندان به سبک و نگاه استاد امیر اشرف آریان‌پور مناسب می‌باشد و می‌توانند بخشی از خاطرات وی را در طول این سال‌ها مطالعه نمایند.

کتاب «اُپرای آبانِ ۹۶» به نگارش فرزاد فره‌وشی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۲۰۰ نسخه و ۹۹ صفحه از انتشارات وزان به قیمت ۸۰ تومان منتشر و در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها