شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
خاطرات خواهران چهل تن از شهدای جهان اسلام در «لبخند اشک»

«لبخند اشک» روایت‌هایی است از زندگی شماری از شهدا شاخص جهان اسلام که از زبان خواهران این شهدا بازخوانی می‌شوند. خاطراتی که معمولاً از تولد شهدا شروع می‌شوند و تعدادی از جالب‌ترین و مهم‌ترین خاطرات مرتبط با آنان را دربرمی‌گیرند و به شهادت و پس از شهادت می‌رسند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نخستین جلد از کتاب دو جلدی «لبخند اشک» در بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، در بخش مجموعه زندگینامه به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و رای داوران این دوره از جایزه را تصاحب کرد. این کتاب، کتابی درباره شماری از سرشناس‌ترین شهدای جهان اسلام - ایران، لبنان، سوریه، عراق و افغانستان - در عصر حاضر است و بر زندگی و باورها و ویژگی‌های شخصیتی این شهدا درنگ می‌کند. اما راویان این مجموعه، خواهران این شهدا هستند و هر کدام‌شان گوشه‌هایی از زندگی برادران‌شان را مرور می‌کنند.

«لبخند اشک» که عنوان فرعی «خاطرات خواهران ۴۰ تن از شهدای جهان اسلام» روی جلد آن به چشم می‌خورد، کتاب قطوری است از انتشارات شهید کاظمی که بیشتر از هزار صفحه دارد و کار تألیف آن به کوشش فهیمه سادات موسوی‌نیا انجام شده است. روایت‌های هرکدام از راویان، معمولاً از تولد شهدا شروع می‌شود و تعدادی از جالب‌ترین و مهم‌ترین خاطرات مرتبط با آنان را دربرمی‌گیرد و به شهادت و پس از شهادت می‌رسد. خاطراتی که در «لبخند اشک» مرور می‌شوند، از مسائل فردی و شخصی فراتر می‌روند و خواننده در همراهی با آن‌ها، بخش‌هایی از تاریخ معاصر را پیش چشم می‌بیند؛ از جمله حوادث پیش و پس از انقلاب اسلامی در ایران، ماجرای شروع جنگ تحمیلی و مقاطع مختلف آن، خون‌هایی که تروریست‌های این منطقه – از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) گرفته تا تکفیری‌هایی مثل داعش ریختند – و جنگ در شام و حادثه تلخی که در منا رخ داد و حتی همه‌گیری کرونا.

در این مجموعه، خاطرات و روایت‌ها در هشت بخش مجزا از یکدیگر دسته‌بندی شده‌اند و هر بخش، به گروهی از شهدا اختصاص دارد که به ترتیب عبارتند از: شهدای دفاع مقدس، شهدای انقلاب، شهدای ترور، شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت، شهدای امنیت، شهدای مقاومت و شهدای منا. نام شهدایی مثل ابراهیم هادی، حاج ابراهیم همت، شهیدان زین الدین، شهیدان جهان‌آرا، شهید شیرودی، شهید پلارک، شهید فهمیده، شهید کاوه، شهیدصیاد شیرازی، شهید فخری‌زاده، شهید عماد مغنیه، شهید حججی، شهید رکن‌آبادی، شهید قربانخانی، شهید پاشاپور و… به چشم می‌خورد. خواهران این شهدا از برادران‌شان صحبت می‌کنند و تصویری از آنان به خواننده نشان می‌دهند. همچنین تعدادی دلنوشته از همسر شهید مهدی باکری، حسین محرابی، ابومهدی المهندس، دختر شهید موسوی قوچانی و… نیز در کتاب جمع‌آوری شده است.

نویسنده «لبخند اشک» مراسم رونمایی از کتاب، در توضیح دغدغه‌هایش گفت: «به این موضوع که ما چقدر مدیون خون شهدا و خانواده شهدای مدافعین حرم هستیم، بسیار فکر می‌کردم. در جریان برگزاری مراسم‌های مجازی دهه کرامت در حرم امام رضا (ع) در دوره کرونا با خواهر شهیدی آشنا شدم که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)، خواهران شهدا را به حرم آورده بود. همان جا پیشنهاد ثبت خاطرات خواهران شهدا به من داده شد. آنچه که باعث شد این پیشنهاد از سمت خواهران شهدا داده شود گلایه آن‌ها بود که تا آن زمان کسی این خواهران شهید را جزو بستگان درجه یک نمی‌دانست. برای من عجبیب بود، هرجا اسم زن و واژه شهادت می‌آمد نام حضرت زینب کبری (س) می‌درخشید، حضرت زینب (س) به عنوان خواهر شهید شناخته شده است و جای تعجب داشت که کسی به یاد خواهران شهدا نبود.» پس خودش تصمیم به جبران این کاستی گرفت، پای صحبت خواهران شهدا نشست و خاطرات آنان را ثبت و روایت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط