شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
دوده‌ کتیبه‌های گنجنامه همدان پاک شد/ بنا آسیب ندید

همدان - کتیبه‌های تاریخی گنجنامه که در چهارشنبه سوری مورد اصابت ترقه قرار گرفته بود، پاکسازی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، کتیبه‌های تاریخی گنجنامه همدان طی روزهای اخیر و در چهارشنبه آخر سال مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفته بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در این زمینه در جمع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی پرتاب یک ترقه به یکی از کتیبه‌های گنج‌نامه همدان توسط شخص یا اشخاصی و پخش دوده ناشی از آن بر روی کتیبه، به محض اطلاع از این مسئله گروه مرمت برای اصلاح وضعیت به مجموعه اعزام شد.

وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی انجام شده، مشخص شد هیچ آسیبی به بنا وارد نشده است و تنها دوده ناشی از این ترقه به درستی باعث ایجاد نگرانی برای فعالان میراث‌فرهنگی شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه عملیات پاکسازی دوده‌ها به پایان رسیده و این کتیبه ارزشمند به حالت اولیه خود بازگشت، افزود: امیدواریم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

معصوم علیزاده افزود: حفاظت از آثار نیاکان نیازمند فرهنگ سازی، توجه همگانی و نیز کمک تمام آحاد مردم را می‌طلبد و امیدواریم مردم در این راستا این اداره‌کل را یاری رسانند.

دوده‌ کتیبه‌های گنجنامه همدان پاک شد/ بنا آسیب ندید


به گزارش ایبنا؛ کتیبه‌های گنجنامه در فاصله ۵ کیلومتری غرب شهر همدان در انتهای دره سرسبز عباس آباد قرار دارند. این اثر تاریخی بی نظیر در ابتدای مسیر جاده‌ای که همدان را به تویسرکان و غرب کشور مرتبط می‌سازد، واقع شده است.

گنجنامه در واقع عبارت از دو لوح سنگی بزرگ به خط میخی است که بر سینه وسیع صخره‌ای عظیم در دامنه کوه الوند حک شده اند.

کتیبه سمت چپ توسط داریوش بزرگ نوشته شده که طول آن ۲۹۰ و ارتفاعش ۱۹۰ سانتی متر و کتیبه سمت راست که پایین تر از دیگری قرار دارد، متعلق به خشایارشاه (پسر داریوش) است.

کتیبه‌های گنجنامه هر کدام به سه زبان پارسی قدیم، بابلی و عیلامی و مشتمل بر ۲۰ سطر به خط میخی از چپ به راست نوشته شده‌اند و متن پارسی آنها در سمت چپ هر یک از الواح مزبور نوشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها