دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
رمان‌های ایرانی بهترین گزینه برای مطالعه نوروزی هستند

مهدی کرد فیروزجایی، نویسنده و منتقد ادبی گفت: رمان‌های ارزشمندی در سال‌های اخیر توسط نویسندگان موفق ایرانی نوشته و منتشر شده که می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای مطالعه در نوروز باشند.

مهدی کرد فیروزجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به معرفی تعدادی از رمان‌های ارزشمند برای مطالعه در ایام نوروز پرداخت و عنوان کرد: از جمله این آثار موفق می‌توان به «غمسوزی» به قلم اعظم عظیمی و «فصل توت‌های سفید» از سیده‌غذرا موسوی اشاره کرد. رمان «غمسوزی» در ۳۲۰ صفحه و قیمت ۹۹ هزار تومان، در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات شهرستان ادب و در گروه کتاب‌های مدرسه رمان منتشر شده است. کتاب «فصل توت های سفید» نیز که در سومین دوره‌ی جایزه‌ی شهید سیدعلی اندرزگو در بخش رمان بزرگسال برگزیده شد قصه زنی را روایت می‌کند که تلاش کرده در دوراهی‌های مهم زندگی خود منفعل نباشد و پخته و سنجیده عمل کند. فروغ، قهرمان داستان «فصل توت های سفید» است که بنابر گذشته پیچیده‌ای که دارد، با اتهامات سنگین و طرد اجتماعی روبه‌رو می‌شود و بهروز، در پی آن است تا ننگی بزرگ را برای فروغ به ارمغان آورد. در این میان اما ورود مردی به نام امیر به زندگی فروغ مسیر داستان را تغییر می‌دهد.

این نویسنده همچنین مطالعه «طوطی و تاول» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه و «اجاره‌نشین خیابان الامین» از علی‌اصغر عزتی‌پاک را پیشنهاد داد و افزود: رمان کوتاه یا داستان بلند «طوطی و تاول» در واقع یک داستان اربعینی است؛ به این معنا که داستان مردی است به نام صابر خرم که از شهر تالش می‌خواهد به اصفهان برود و یک طوطی که آن را از اینستاگرام خریده است، تحویل بگیرد اما موقع رفتن، در شهر رشت اشتباهی سوار ماشین‌های مهران می‌شود و صبح خودش را در مرز کربلا پیدا می‌کند و به نوعی وارد مسیر پیاده‌روی اربعین می‌شود. «اجاره نشین خیابان الامین» نیز اثری رمان‌گونه و دراماتیک اما کاملاً مستند و غیر مخیل است. این کتاب روایت زندگی شخصیتی تواب به نام جمال فیض اللهی است که کرامتی از حضرت رقیه وی را متحول و مجاور حرم خویش می‌کند بعدها با شروع نا آرامی‌های سوریه و ظهور داعش وی عضو هسته اولیه مدافعین حرم می‎شود.

وی همچنین مطالعه دو کتاب از سمیه عالمی با نام‌های «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» و «باغ معلق» را پیشنهاد داد و گفت: «باغ‌های معلق» روایت ساده هفت زن سوری در شهر «نبل و الزهراء» است که چهار سال محاصره توسط مسلحین را تجربه کرده‌اند. روایت‌هایی گرچه واقعی، تلخ و گزنده اما تجربه‌هایی را به‌همراه دارد که مخاطب می‌تواند بیش از پیش قدر لحظه‌لحظه عمرش را بداند. «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» سه داستان موازی در کنار هم از سه زن مختلف است که هر کدام از این سه، داستانشان در نقطه‌ای از رمان به هم گره می‌خورد.

دیگر کتاب پیشنهادی کرد فیروزجایی، «فصل بی‌هراسی» از محمدحسین فاضل است. این رمان داستان جوانی است که به خاطر یک دفترچه پا میان گروه‌های مختلف مبارز قبل از انقلاب می‌گذارد در حالی که تا به حال از مبارزه فراری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها