چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
حضور ۲ شاعر از چهارمحال و بختیاری در بین نامزدهای جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب خبرنگاران

چهارمحال و بختیاری - مجموعه‌های شعر ۲ شاعر چهارمحال و بختیاری در جمع نامزدهای هجدهمین دوره کتاب سال شعر ایران به انتخاب خبرنگاران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، دبیرخانه جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران»، ۱۲ کتاب از مجموعه‌های شعر منتشر شده در سال ۱۴۰۱ را به عنوان نامزدهای این دوره از جایزه کتاب سال شعر ایران معرفی کرد که در این میان نام دفتر شعر «گوگرد» سروده محمد موسوی قهفرخی و «صدای زنگوله در گردن باد» سروده سیاوش قربانی‌پور از شاعران این استان نیز دیده می‌شود که این دو شاعر آثار خود را در قالب آزاد و سپید تهیه کرده‌اند و هر ۲ اثر، نخستین آثار به چاپ رسیده در حوزه شعر از آنان به شمار می‌رود.

محمد موسوی سراینده دفتر شعر گوگرد درباره اثر خود گفت: این مجموعه شامل ۴۵ شعر آزاد و سپید است که نگاهی چندوجهی به محیط پیرامون از دریچه فلسفه، روانشناسی، تاریخ، ادبیات و علوم مهندسی را می‌توان در این اشعار دریافت کرد.

وی که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی است با بیان اینکه در این مجموعه شعر تلاش شده است با نگاهی آوانگارد نسبت به فرم و محتوا و موضوع، خلاقیت شعری و نواندیشی مدنظر قرار گیرد، افزود: اشعار به چاپ رسیده با الهام گرفتن از سینما، نقاشی، موسیقی و طبیعت به دنبال ایجاد جلوه‌هایی متنوع از غم، شادی و عشق برای مخاطب است.

این شاعر قهفرخی یادآور شد: مجموعه شعر گوگرد در سال ۱۴۰۱ در انتشارات فصل پنجم و در ۹۸ صفحه به چاپ رسید.

سیاوش قربانی‌پور دیگر نویسنده و شاعر چهارمحال و بختیاری نیز درباره اثرش با عنوان «صدای زنگوله در گردن باد» گفت: این کتاب ۵۵ قطعه شعر در قالب آزاد و سپید را در برمی‌گیرد که موضوعات اجتماعی محور اغلب اشعار به چاپ رسیده در این مجموعه است.

وی که تجربه داستان‌نویسی و کسب جوایز متعدد این حوزه را در کارنامه ادبی خود دارد، ادامه داد: صدای زنگوله در گردن باد در ۹۶ صفحه و در سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارات ایهام به چاپ رسید.

قربانی پور همچون موسوی تحصیلاتش را در حوزه مهندسی به پیش برده و سپس با ورود به دانشگاه صداوسیما در تهران، به مطالعه و پژوهش در رشته نویسندگی رادیو پرداخته است.

این نویسنده و شاعر جوان اهل شهر دشتک در سال ۱۳۹۳ مقام دوم جایزه ادبی صادق هدایت را به دست آورد و رتبه اول بخش داستان کوتاه جشنواره سراسری سوانح و حوادث در سال ۱۳۹۷، رتبه دوم جایزه ملی محمدعلی جمال‌زاده در سال ۱۳۹۹، رتبه اول جشنواره سراسری داستان کوتاه خلاقه سال (حیرت) در سال ۱۳۹۹ و رتبه دوم جایزه ادبی آهن در سال ۱۴۰۰ از دیگر افتخارات ادبی او به شمار می‌رود. هجدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب خبرنگاران به دبیری علیرضا بهرامی در سه بخش اصلی «کتاب سال»، «ویژه» (شاعران بدون کتاب شعر) و «تجلیل» (از یک عمر فعالیت شعری)، با داوری جمعی از شاعران خبرنگار و فعال رسانه در حوزه فرهنگ و ادبیات، برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها