سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
حکم استفاده از مسواک و نخ دندان در ماه رمضان

اگر برای شما نیز سوال است که آیا مسواک زدن در حال روزه‌داری و استفاده از نخ دندان مجاز است یا روزه را باطل می‌کند، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مسلمانان و روزه‌داران برایشان پیش می‌آید، مربوط به بلعیدن یا قورت دادن غذایی خواهد بود که لای دندان آن‌ها گیر کرده است. از آنجایی که خوردن هر نوع ماده غذایی به هنگام روزه، جایز نیست و روزه را باطل می‌کند، روزه‌داران در مورد نحوه استفاده از مسواک و نخ دندان به هنگام روزه سوالاتی را مطرح کرده‌اند. از این رو اگر برای شما نیز سوال است که آیا مسواک زدن در حال روزه‌داری و استفاده از نخ دندان مجاز است یا روزه را باطل می‌کند، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حکم بلعیدن غذای باقی مانده در بین دندان‌ها به هنگام روزه‌داری

ماه رمضان یکی از بهترین و پربرکت‌ترین ماه‌های سال است که طبق توصیه‌های اسلام افراد باید در این ماه روزه بگیرند تا بدنشان از هر نوع ویروس و بیماری پاک شود. اولین مسئله برای روزه‌داری، پاکیزه بودن از هر نوع کثیفی است. در واقع همان‌طور که بدن و ذهن شما باید پاک و تمیز باشد، شما باید دهان خود را نیز تمیز و پاکیزه نگه‌دارید.

بنابراین قبل از شروع دوره روزه‌داری بهتر است دهان خود را از هر نوع غذا و خوراکی پاک کنید. برای مثال باید به موقع مسواک بزنید و از بهترین نخ دندان ایرانی برای تمیز کردن فضای بین دندان‌های خود استفاده کنید. اما در برخی موارد شما با اینکه مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید، در حال روزه‌داری متوجه بلعیدن غذای باقی مانده بین دندان‌های خود می‌شوید.

این امر می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. اما نگران نباشید، دین اسلام بسیار مهربان است. حتی اگر شما در حال روزه‌داری غذای بین دندان‌های خود را ببلعید، روزه شما همچنان قبول است و مشکلی پیش نمی‌آید. توجه داشته باشید، در صورتی که از عمد غذای بین دندان‌های خود را قورت دهید، به طور حتم روزه شما باطل خواهد شد.

اما در صورتی که بدون آگاهی این اتفاق رخ دهد، مشکلی نیست و شما می‌توانید به روزه‌داری خود ادامه دهید. به طور کلی توصیه می‌شود قبل از شروع زمان روزه‌داری دندان‌های خود را مسواک بزنید، از نخ دندان و خلال دندان استفاده کنید. بنابراین مشکل بلعیدن غذای باقی مانده در بین دندان‌ها کمتر برای شما رخ می‌دهد.

آیا استفاده از خلال دندان قبل از روزه‌داری واجب است؟

طبق اطلاعات و احکام ثبت شده، استفاده از مسواک یا خلال دندان قبل از روزه‌داری امر واجبی نیست و هر کس باتوجه به صلاحدید خود می‌تواند این کارها را انجام دهد؛ اما در صورتی که شما مطمئن هستید، اگر از خلال دندان استفاده نکنید، به هنگام روزه‌داری غذای باقی‌مانده بین دندان‌های خود را قورت می‌دهید، پس باید از خلال دندان استفاده کنید.

در برخی موارد افراد از وجود غذای باقی‌مانده در بین دندان‌های خود باخبر نیستند و از خلال دندان استفاده نمی‌کنند. در این حالت اگر غذای باقی‌مانده در بین دندان‌های خود را قورت بدهند، روزه آن‌ها باطل نمی‌شود. زمان صحیح استفاده از خلال دندان توسط دین اسلام تعیین نشده و افراد می‌توانند باتوجه به نظر و صلاحدید خود از این محصولات بهداشتی استفاده کنند.

نحوه استفاده از مسواک و نخ دندان در زمان روزه‌داری

حکم استفاده از مسواک و نخ دندان در ماه رمضان

عموم مردم بر این باور هستند که باید از قبل روزه‌داری مسواک بزنند و مسواک زدن در حال روزه‌داری امر جایزی محسوب نمی‌شود. این ایده تا حدودی درست است اما واجب و ضروری نخواهد بود. از آنجایی که به هنگام مسواک زدن این امکان وجود دارد که آب و خمیردندان وارد حلق فرد روزه‌دار شود، متخصصان این حوزه توصیه کرده‌اند قبل از شروع روزه‌داری مسواک بزنید.

اما اگر شما بتوانید به شکلی مسواک بزنید که مخلوطی از آب و خمیردندان وارد حلق شما نشود، بدون شک مسواک زدن به هنگام روزه‌داری مشکلی نخواهد داشت. در نهایت اینکه شما هیچ مانعی برای مسواک زدن در حال روزه‌داری ندارید، فقط کافی است با دقت مسواک بزنید تا رطوبت حاصل از این عمل را قورت ندهید.

در نهایت اینکه اگر به هنگام مسواک زدن چیزی به حلق شما فرو نرود، مسواک زدن هیچ مانعی ندارد و روزه شما را باطل نمی‌کند. روحانیون در این مورد راهنمایی‌های زیادی را ارائه داده‌اند که شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از آن‌ها کمک بگیرید.

حکم استفاده از نخ دندان به هنگام روزه‌داری

با توجه به اینکه برخی از نخ دندان‌ها حاوی فلوراید هستند یا طعم نعنایی دارند، شاید برایتان سوال شود که در حال روزه‌داری چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟ مصرف نخ دندان نیز به هنگام روزه‌داری بلامانع است. البته توصیه می‌شود قبل از شروع زمان روزه‌داری نخ دندان بکشید تا مواد غذایی باقی‌مانده در بین دندان‌ها خارج شوند.

در صورتی که قبل از شروع روزه‌داری این کار نکنید، شما می‌توانید در حال روزه‌داری نیز نخ دندان بکشید. مسئله اصلی به هنگام استفاده از نخ دندان در حال روزه‌داری، مربوط به نبلعیدن آب دهان حاوی مواد نخ دندان است. به زبان ساده شما نباید آب دهان خود را بعد کشیدن نخ دندان قورت دهید؛ زیرا این آب حاوی فلوراید یا طعم نعنایی خواهد بود و روزه شما را باطل می‌کند.

برای اینکه به اطلاعات دقیقی از زمان درست و نحوه استفاده از نخ دندان به هنگام روزه‌داری دست پیدا کنید، بهتر است از مراجع تقلید کمک و راهنمایی بگیرید. همچنین بهتر است از نخ دندان‌هایی استفاده کنید که طعم ندارند و در دهان شما مزه‌ای ایجاد نمی‌کنند. در این صورت به هنگام روزه‌داری با مشکلات کمتری مواجه خواهید بود.

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان و مسواک در حال روزه‌داری

حکم استفاده از مسواک و نخ دندان در ماه رمضان

از آنجایی که این امکان وجود دارد شما به هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، آب دهان حاوی خمیر دندان یا فلوراید را قورت دهید و روزه شما باطل شود، توصیه می‌کنیم پیش از آغاز دوره روزه‌داری مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. روند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به هنگام روزه‌داری کمی سخت و پیچیده است که شاید هر کسی از پس آن برنیاید.

بدین ترتیب، بهتر است قبل از آغاز دوره روزه‌داری خود مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهان خود را از هر نوع غذای باقی‌مانده در بین دندان‌ها تمیز کنید. با این کار روزه شما در معرض خطر قرار نمی‌گیرد و مشکلی آن را تهدید نمی‌کند. البته که تشخیص بهترین زمان برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توسط هر فرد به صورت شخصی تعیین می‌شود اما با رعایت کردن این نکته شما کمتر به دردسر می‌افتید و زحمت زیادی را متحمل نخواهید شد.

سخن پایانی

ماه رمضان یکی از پربرکت‌ترین ماه‌های سال محسوب می‌شود و روزه‌داری بر تمامی مسلمانان واجب است. بنابراین پیروی از احکام و قوانین مربوط به روزه‌داری نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. پس قبل از شروع دوره روزه‌داری خود سعی کنید اطلاعات کاملی در مورد نحوه مسواک زدن یا زمان درست نخ دندان کشیدن کسب کنید تا روزه خود را تحت تاثیر عوامل منفی قرار ندهید. همان‌طور که توضیح دادیم، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در زمان روزه‌داری جایز است اما باید مسائل و نکاتی را در نظر داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها