یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
«زندگی با آیه‌ها»؛ طرحی برای زندگی‌کردن با قرآن/ رسانه باید کرسی ترویج گفتمان قرآن در جامعه باشد

بوشهر - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به برگزاری پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در استان، تأکید کرد: رسانه‌ باید کرسی ترویج گفتمان قرآن در جامعه باشد و زیست مخاطبان خود را با آیات قرآنی مأنوس کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، حجت‌الاسلام محمد قادری ظهر یکشنبه در نشست خبری حرکت هم‌افزایی ملی «زندگی با آیه‌ها» برگزار شد، گفت: قرآن تنها کتاب تبرک‌جستن نیست؛ بلکه کتاب بیداری و روشنگری و سعادت‌بخشی است. بنابراین رسانه‌ها در عصر کنونی باید در محتواسازی با محوریت آیات قرآنی را در برنامه‌های خود قرار بدهند؛ به‌گونه‌ای که آیات قرآن برای مردم تبدیل به ضرب‌المثل و آیات زندگی شود.

وی سپس به اجرای پویش ملی «مسطورا؛ زندگی با آیه» در استان خبر داد و افزود: این پویش همزمان با ماه مبارک رمضان همزمان با سراسر کشور در استان بوشهر اجرا خواهد شد. این پویش موجب متمایز شدن برنامه‌های ماه رمضان پیش‌رو خواهد شد. پیش از این عمده برنامه‌هایی که در این ماه مبارک در استان اجرا می‌شد بیشتر شامل برنامه‌های ترویجی با رویکرد نمایش و جلوه انس مردم با قرآن می‌شد اما در سال جاری عمده برنامه‌ها به‌واسطه برگزاری پویش «مسطورا» که نام آن بر اساس منویات مقام معظم رهبری گرفته شده، بر مبنای حفظ قرآن و با هدف ترغیب مردم به زندگی کردن با قرآن برگزار خواهند شد.

حجت‌الاسلام قادری در معرفی پویش ملی «مسطورا» توضیح داد: «زندگی با آیه ها» حلقه وصل همه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان است. این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‎ها و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم‎افزایی همه ظرفیت‎های مردمی و دولتی است.

وی با اشاره به اینکه محور این پویش، آیات اعتقادی است که در زندگی نقش پررنگی داشته و با طرح کلی اندیشه اسلامی هم‌خوانی دارند، تصریح کرد: این طرح در پنج فراز در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که به این شرح هستند، فراز اول، ایمان و امید؛ فراز دوم، توحید و جهت حرکت؛ فراز سوم، نبوت و قیام؛ فراز چهارم، ولایت هم‌جیهه‌گیری و فراز پنجم، معاد مقصد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر سطح اول اجرای پویش «مسطورا» را معطوف به اجرای ۷ آیه از جمله آیات ۴۶ سوره صبا و نهم سوره اسراء برشمرد و گفت: در سطح بعدی که در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، در مجموع ۳۰ آیه متناسب با جزءخوانی برای حفظ شدن از سوی مخاطبان ارائه می‌شود. بدین شکل که هر روز یک آیه در کرسی‌های تلاوت قرآن و از سوی رسانه‌های جمعی معرفی می‌شود.

حجت‌الاسلام قادری تأکید کرد: طرح ملی «مسطورا» قرار است در طول سه سال اجرا شود که ۱۵۰ آیه آن با هم‌اندیشی با اساتید برتر حوزه علوم قرآنی، از میان شش هزار آیه قرآن که مرتبط با زندگی مردم بود، انتخاب شد که این آیات با هدف گفتمان‎سازی و تبدیل مفاهیم قرآنی مورد نیاز امروز جامعه به مسلمات فکری و بینات افکار عمومی جامعه اسلامی در راستای فریضه قطعی و فوری جهاد تبیین و ایجاد جریان ملی هم‎افزایی قرآنی با پرچمداری جریان‎های مردمی و دولتی با شعار مشترک «زندگی با آیه‎ها» برای تقویت حلقه‎های میانی و ظرفیت‎‏های مردمی حاضر در میدان و تبدیل اقدامات خرد کم‌‎اثر به اقدامات مؤثر ملی انتخاب شده‌اند.

وی یادآور شد: این طرح ملی هر سال در ۴ مرحله برگزار می‌شود که مرحله اول شامل «گفتمان‌سازی زندگی با آیه‎‏ها» برای ۳۰ میلیون نفر با انتقال گزاره قرآن کریم زنده می‌شود که اگر کسی به آن رجوع کند، به نیازهایش در زندگی امروزی پاسخ می‎‏دهد (با استفاده از ابزارهایی نماهنگ همچون و متن برنامه محفل و پخش پرتکرار موشن‌ها از شبکه‎‏های پرمخاطب صداوسیما و بیلبوردهای شهری و بین شهری و …). مرحله دوم نیز به تبیین فرازهای قرآنی برای ۵ میلیون نفر به کمک ابزارهایی همچون جزء‎‏خوانی‏ها و جلسات قرآن و پخش موشن و برگزاری مسابقات روزانه در صداوسیما و فضای مجازی و …توجه دارد.

حجت‌الاسلام قادری در معرفی دو مرحله دیگر طرح «زندگی با آیه‌ها» بیان کرد: سطح سوم نیز به انگیزه‎‏سازی و تسهیل حفظ فرازهای قرآنی به کمک کتابچه و کارت حفظ و آموزش‌‎های ویدئویی و مسابقات و …تعلق دارد و مرحله چهارم در ایجاد نظام اندیشه‏ای و فکری و کنشگری در زمینه تعلیم کتاب بر اساس کتاب طرح کلی و عمل به قرآن برای چند صد هزار نفر با برگزاری دورههای آموزشی آنلاین و آفلاین در ماه مبارک و حضوری بعد از ماه مبارک و مسابقات و … خلاصه می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر به اجرای ۱۲ فراز از این طرح -که شامل ۱۲ آیه عفاف و حجاب می‌شود-در ماه‌های گذشته در میان بانوان استان خبر داد و تاکید کرد: این برنامه با بازخورد بسیار خوبی همراه شد و ضمن اینکه در این برنامه آیات مذکور حفظ شدند، موضوع آن‌ها تبیین شد.

وی در ادامه از رسانه‌ها خواست تا به سهم خود با انتشار آیات انتخابی طرح ملی «زندگی با آیه» و محصولات تولیدشده بر مبنای آن در محتوای روزانه خود تلاش کنند مردم را بحفظ آیات کلیدی و اعتقادی قرآن ترغیب کنند و در این باره گفت: رسانه باید کرسی ترویج گفتمان قرآن در جامعه باشد و مخاطبان خود را چنان با آیات قرآنی پیوند بدهد که آن‌ها از این پس با آیات آن زندگی کنند.

حجت‌الاسلام قادری تأکید کرد: در این پویش علاوه بر معرفی روزانه آیه روز، موضوع این آیات هر روز از سوی اساتید مفسر تشریح و تبیین می‌شود. بخشی از این پویش به کودکان و نوجوانان و دختران تعلق دارد که متناسب به سلیقه و سن آن‌ها این آیات برای حفظ و تبیین موضوع در قالب‌های موشن‌گرافی، اینفگرافی، تیزر و… ارائه می‌شوند.

وی یادآور شد: افزون بر اجرای پویش ملی «مسطورا؛ زندگی با آیه‌ها» برنامه‌های متنوعی دیگری نیز برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به جزءخوانی قرآن به همت ستاد ترتیل‎‌خوانی استان، آموزش مبلغان برای استفاده از ظرفیت ماه رمضان برای انس مردم به‌ویژه نسل امروزی با قرآن، اجرای فعالیت‌های فرهنگی از سوی بنیاد هدایت در مساجد و محلات، مناسب‌سازی ویژه برنامه‌های ماه رمضان با عید نوروز و ترویج گفتمان زندگی با آیه‌ها در سواحل بوشهر و… می‌توان اشاره کرد.

به گزارش ایبنا؛ حرکت هم‌افزایی ملی «مسطورا، زندگی با آیه‌ها» با هدف ترویج گفتمان «زندگی با آیه‌ها» در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی و گفتمان‏‎سازی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‏ترین افکار مشترک میان همه حفظ قشرهای مردم و آیات کلیدی کتاب خدا همزمان با ماه رمضان در بوشهر همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Saarabit US ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    ساخت سایت واقعا سایت خوبیه
  • ۰۹۱۰۶۳۴۵۸۳۳ IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    عالیه
  • فائزه IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها