شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
از «فصل توت‌های سفید» تا «صبح تازه‌دم»

سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۶ رمان و مجموعه شعر از تازه‌های نشر و تجدیدچاپ از سوی شهرستان ادب در اختیار علاقه‌مندان کتاب‌های ادبی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «فصل توت‌های سفید» از سیده‌عذرا موسوی از جمله آثار پرمخاطب منتشر شده از سوی انتشارات شهرستان ادب در سال گذشته است.

اتهام گناه به یک زن از موضوعات همیشه‌پرطرفدار ادبیات داستانی است و تلاش قهرمان برای مبرا کردن خود، چالشی است که خوانندگان را با این دسته از آثار همراه می‌کند. فروغ در روایتی از روزهای دهه پنجاه، بنا بر گذشتهه پیچیده‌ای که داشته، با اتهامات سنگین و طرد اجتماعی مواجه می‌شود و بهروز بی‌رحمانه در پی آن است که شکستی ابدی برای او رقم بزند. در این میانه امیر فداکارانه و سلحشورانه به حمایت از او برمی‌خیزد. علاقه‌مند شدن تدریجی فروغ به متن زندگی امیر، سبب می‌شود که فروغ با کنجکاوی وارد ماجراهایی در ارتباط با سرنوشت امیر شود. «فصل توت‌های سفید» از سیده‌عذرا موسوی، اثری است با چند محور که نویسنده سعی دارد با بیان جزئیات عاطفی و روایی، وحدتی پذیرفتنی به آن ببخشد.

سال گذشته همچنین چاپ دوم سه مجموعه شعر شامل «دوراهی» سیدعلیرضا شفیعی، «پیراهن آبی» به قلم حسین مودب، «۱۳۷۵#» از محمدرضا معلمی و «دقایق» از سعید تاج‌محمدی عرضه شد.

مجموعه رباعی «محال» به قلم امیر مرادی دیگر اثر شاخص شهرستان ادب در سال گذشته است. مجموعه رباعی «محال» سومین دفتر شعر امیر مرادی دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی است. کتاب «خواب‌نما» و «سزاوار» دو مجموعه شعر دیگر از اوست که در آن‌ها هم از قالب رباعی استفاده کرده است. شعرهای این شاعر غالباً مضمون اجتماعی، عاشقانه و عرفانی دارد. برای مثال او رباعی بیستم خود را برای پیرمرد کارتن‌خواب تقاطعِ شریعتی‌طالقانی سروده است:

دور از غم وضع صبح فردا بودن

دور از تب تند نرخ کالا بودن

تنهایی چیست؟ گوشه‌ای از این شهر

با خاطره‌های خویش تنها بودن

مجموعه رباعی «آنات» نیز اولین دفتر شعر حامد طونی، دانش‌آموختۀ فلسفه در مقطع دکتری، اهل لرستان است. این کتاب شامل ۸۲ رباعی است که به شش بخش تقسیم شده است و هر بخش با تک مصراعی از یکی از رباعیات آغاز می‌شود.

حامد طونی در آنات، آینه‌ای‌ست که جهان اطراف خود را به تصویر می‌کشد؛ جهانی که از تجربۀ زیستۀ او، سیر مطالعات و شیوه نگاه او به طبیعت پیرامونش نشئت می‌گیرد.

«صبح تازه‌دم» نیز نام اولین اثر عاطفه جوشقانیان، شاعر غزل‌سرای اهل قم است که ۴۵ غزل با مضمون عاشقانه و آیینی را شامل می‌شود. او دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه است.

شاعر با زبان و ذوق سرشار خود توانسته غزل‌هایی با حال و هوایی لطیف بسراید:

ای آفتاب ردشده از شیشه باغ‌ها!

بر تاروپود سبز چمن پا گذاشتی

گل‌های فرش، گرم پذیرایی‌ات شدند

ممنون که پا به زندگی ما گذاشتی

اما آنچه در این کتاب درخور توجه است، زنانگی و مادرانگی این شاعر متولد ۱۳۷۱ است که از شخصیت او سرچشمه می‌گیرد و به شعرهای او نیز سرایت کرده است.

قادر طراوت‌پور برای اهالی شعر، نامی آشناست که پس از سال‌ها تجربه در محافل گوناگون ادبی، غزلیات خود را به دست چاپ سپرده است. مجموعه غزل «کوه‌زاد» اولین دفتر شعر طراوت‌پور، دانش‌آموخته کارشناسی رشته تاریخ و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است.

توجه به عناصر طبیعت و ژرف‌نگری در زیستِ بومی، از ویژگی‌های بارز سروده‌های قادر طراوت‌پور است که به‌نوعی در تک‌تک صفحات کتاب جلوه‌گر شده است:

ای خوش به حال آسمان باصفای کوه

دارد دلم پر می‌گشاید در هوای کوه

شب‌ها که لیکوهای پیر آواز می‌خوانند

غمگین‌تر است از های آنها، های‌های کوه...

گستره زبان فارسی در اقلیم افغانستان و معاشرت برادرانه شاعران ایران و افغانستان سبب شده که در سال‌های اخیر، شاهد بروز و ظهور شاعران نامداری از این اقلیم در کشور عزیزمان باشیم. یکی از شاعران، حمید مبشر است که مقدمه استاد محمدعلی مجاهدی (پروانه) بر کتاب او، گویای سطح ادبی مقبول آثار اوست.

«کوچه بارانی اشراق» مجموعه‌ای از اشعار مبشر در قالب‌های گوناگون غزل، مثنوی، چهارپاره، دوبیتی و آزاد است که جلوه‌هایی از عرفان شرقی و رنگ و بوی طبیعت‌گرایی، از ویژگی‌های بارز آن است:

کجا بودم که نام آرزوها رفته از یادم

درخت و باغ و کوه و دشت و صحرا رفته از یادم

قفس در دست دنبال دلم در دشت می‌گردم

نشان این شکار مانده از پا، رفته از یادم

سرم ویرانه‌ای، تاریخ عهد باستان گشته‌ست

شکوه و شوق و دیدار و تماشا رفته از یادم...

«شبانماه» نیز اولین مجموعه شعر فاطمه عارف‌نژاد از استعدادهای ویژه دوره‌های شعری آفتابگردان‌هاست که انتشار اثر خود را به انتشارات شهرستان ادب سپرده است.

ویژگی خاص اشعار عارف‌نژاد، امیدواری و آرامشی‌ست که در غزل‌های او جاری است. شاعر با آنکه سختی‌های زندگی را لمس کرده، باز هم می‌سراید:

راه پیدا می‌شود، همراه پیدا می‌شود

فرصت راهی شدن گهگاه پیدا می‌شود

خوش به حالم! هر سحر گم می‌شوم در آینه

خوش به حالم! در بساطم آه پیدا می‌شود

می‌زنم بیرون از این شهر شب‌آشوب شلوغ

می‌روم تا آن افق که ماه پیدا می‌شود...

«فردای بعد از تو» نیز تازه‌ترین کتاب محمود اکرامی است که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. طبع روان و گویای محمود اکرامی با گذشت روز و ماه و سال از حرکت نایستاده و هنوز هم شنیدن غزل‌های دلنشین از این شاعر نسل پیشین، دور از انتظار نیست.

او متولد ۱۳۳۸ در روستای اسفراین خراسان شمالی و دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ جامعه‌شناسی و دارای دکترای مردم‌شناسی از آکادمی علوم تاجیکستان است.

همچنین مجموعه غزل «حروف نام تو» اولین دفتر شعر حمیده پارسافر اهل استان مرکزی و دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است.

عمده غزل‌های این مجموعه، غزل‌هایی غنایی‌اند که هر کدام از زاویه‌ای متفاوت به عشق و آثار آن بر عاشق نگریسته‌اند. عشق گاهی از شاعر منِ تازه ساخته است:

آمدی ای عشق! شکلی تازه از من ساختی

کار آسانی نبود، از آه، آهن ساختی

معبدی خاموش بود پیش از این، اما مرا

باز ای زرتشت من! این‌گونه روشن ساختی...

نگاه به عشق و عاشق و معشوق از زوایای گوناگون، غزل‌های حمیده پارسافر را به آثاری خواندنی بدل کرده است که در مجموع، پازلی از حالات گوناگون عاشق در ذهن مخاطب می‌سازند.

خدابخش صفادل از شاعران پیشکسوتی است که در تمام سالیان سرایش خویش، همگام با جوانان پیش آمده و در عوالم گوناگون شعر قدم و قلم زده است.

صفادل با صفایی آینه‌وار احساسات خویش را چنین بیان می‌کند:

دوستش دارم اگرچه سرگرانی می‌کند

گاه‌گاهی با دلم نامهربانی می‌کند

من به فروردینی این ابر عادت کرده‌ام

گاه دلگیر است و گاهی خوش‌زبانی می‌کند

دیده‌ام تصویر او را، این زن آیینه‌پوش

با همین ترفند از من دلستانی می‌کند

یا در غزلی دیگر:

تنها تویی بهانه این حس جاری‌ام

خرسند از این بهانه، از این هم‌جواری‌ام

لبخند می‌زنی نفسم تازه می‌شود

احساس می‌کنم که سراپا بهاری‌ام

حتماً تو را سرشته خدا تا در این کویر

یک روز عاشقانه بیایی به یاری‌ام

«جلسه شعر» از اسماعیل امینی و «من پناهنده نیستم» ترجمه اسماء خواجه‌زاده دیگر آثار شهرستان ادب در سال گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها