سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
این کتاب‌ها نیازهای کاربردی انتخاباتی را رفع می‌کنند

آیین رونمایی از کتاب‌های «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی»، «کارزار انتخابات» و «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگ سیاسی» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب‌های «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی»، «کارزار انتخابات» و «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگ سیاسی» آثار پژوهشی سیدرضا نقیب‌السادات، یوسف سلمان‌خواه و صابر جعفری کافی‌آباد، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ با حضور محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، نویسندگان آثار و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ سیاسی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در بخش اول این برنامه صابر جعفری درباره کتاب «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگ سیاسی» گفت: امر مربوط به حافظه تاریخی، سیاسی، زنده، پویا و مربوط به امروز و اکنون ما است. همین مسئله موجب شده خوانش‌های صرفاً تاریخ‌گرایانه بیش و پیش از پرداختن به موضوع توصیف تاریخی، به برآوردن انتظارات و اهداف سیاسی مبدل شوند. این کتاب تلاش کرده از این نوع نگاه به حافظه تاریخی دوری کند. یکی از نقاط مرجع تاریخ معاصر ایران که معمولاً در آسیب‌شناسی تبارشناسانه از اکنون‌مان به آن مراجعه می‌شود، دوره مشروطه است. خوانش‌های موجود از دوره مشروطه بیش از اینکه خوانش تاریخی و فرهنگی باشد، خوانشی سیاسی هستند. به همین دلیل در این کتاب برای جلوگیری از این آسیب، دست به دامان فرهنگ سیاسی شدیم که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی برای ادغام قابلیت‌های متعدد و متکثر حافظه تاریخی در خود دارد.

مفهوم فرهنگ سیاسی، به‌طور تلویحی پیوند حافظه فرهنگی ایرانیان و امر سیاسی را نشان می‌دهد. کتاب «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگ سیاسی» با کندوکاو در ۱۴ اثر از نخبگان مشروطه و با وارسی بالغ بر ۴۰۰ سنجه‌، درصدد وارسی فرهنگ سیاسی نخبگان آن دوره است. این کتاب نشان می‌دهد که تا چه اندازه اکنون ما شبیه مسائل ۱۰۰ سال پیش در دوره مشروطه است. التزام سخت به چارچوب‌های متدولوژیک برای احتراز از درافتادن در خوانش‌های صرفاً سیاسی از وجوه متمایز این کتاب است که امیدوارم کمکی در فهم تاریخ معاصرمان باشد.

در ادامه مجتبی صمدی رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه با بیان اینکه امروز کمبوداتی در حوزه عملیاتی و کاربردی برای فعالان سیاسی دیده می‌شود، درباره اهمیت این کتاب‌ها گفت: این کتاب‌ها به نوعی با حوزه ارتباطات و فرهنگ سیاسی گره خورده و می‌تواند راهنمای عمل و مسیر کاربردی برای کنشگران سیاسی باشد. درصدد هستیم کارگروه حوزه ارتباطات سیاسی را در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه راه‌اندازی کنیم که این می‌تواند با توجه به نیاز کشور در حل مسائل مربوط به انتخابات و تبلیغات، کمک‌کننده باشد. با توجه به فعالیت پژوهشگران در حوزه تبلیغات سیاسی و نیز تجربیاتی که در این حوزه داریم، امیدوارم بتوانیم الگوهای بومی را برای کنشگران سیاسی ارائه دهیم.

سیدرضا نقیب‌السادات نویسنده کتاب «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی» هم با اشاره به کنشگری چندین ساله خود در عرصه انتخابات، از دغدغه‌اش برای تبلیغات در این حوزه سخن گفت و اظهار داشت: با تجربه‌ای که در این حوزه داشتم، تبلیغات بیشتر کلیشه‌ای، محدود و با دشواری‌های زیادی صورت می‌گرفت. به همین منظور احساس کردم راهنما و دستورالعملی برای اجرای منطقی و به‌گونه‌ای عدالت‌محور در تبلیغات نیاز است. در این کتاب چند ملاحظه داشتم که یکی از آن‌ها پرداختن به کاندیدای اصلح بود که با استفاده از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی، معیاری را برای آن معرفی کردم.

ملاحظه دیگر، چگونگی فهم کاندیداها از جایگاهشان در میان مردم بود. به همین منظور بخشی از کتاب را به‌عنوان شیوه‌های ارزیابی افکارعمومی و جایگاه‌سنجی کاندیداهای انتخاباتی با استفاده از روش «تمایز معنایی» پیش‌بینی کردم. با توجه به اینکه تبلیغات سه وجه مثبت، منفی و خنثی دارد، در این کتاب ۱۱۰ تکنیک تبلیغات معرفی کردم. در تبلیغات هرچه دروغ بزرگ‌تر باشد، قابل قبول‌تر است. به همین دلیل ما با وعده‌های توخالی کاندیداها مواجه می‌شویم. در این کتاب تلاش شده ضمن اینکه تکنیک‌های تبلیغات بر مدار علمی باشند، بر مدار عدالت هم قرار گیرند.

یوسف سلمان‌خواه سخنران بعدی این برنامه، دغدغه اصلی خود در نگارش کتاب «کارزار انتخابات» را، خلق اثری کاربردی برای رفع نیازهای انتخاباتی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع و تعداد کتاب‌های موجود در حوزه انتخابات، شاهد نوعی پراکندگی در این آثار بودم که یک نامزد انتخاباتی می‌بایست برای اطلاع از آن‌ها قریب ۱۵ هزار صفحه را بخواند. برای همین، به دنبال نگارش اثری کاربردی‌تر بودم که بتواند حداقل ۷۰ درصد نیازهای کاربردی نامزدها را رفع کند. فصل اول این کتاب به جغرافیای انتخابات می‌پردازد که تاکنون هیچ کتاب در این حوزه، به آن نپرداخته است. تا زمانی که حوزه انتخابیه و جغرافیای انتخابات را نشناسیم و اطلاعی از تأثیر عوامل جغرافیایی بر جریان رأی‌دهی نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی درباره انتخابات داشته باشیم. تعلق مکانی و هویتی سبب می‌شود افراد در انتخابات شرکت کنند. در این فصل براساس مدل تقسیم‌بندی سه‌گانه والرشتاین از جهان، یک مدل تخت را در حوزه انتخابیه رشت پیاده و راستی‌آزمایی کردم. فصل دوم کتاب به سازمان کارزار انتخابات و چگونگی تشکیل ستاد، یارگیری، انتخاب افراد مذاکره‌کننده و … می‌پردازد. در این فصل هم تشکیل ستاد محله، دوستان، بستگان و همسایگان را پیشنهاد کردم. چیزی که قرار است نامزدی ارائه کند، باید خیر عمومی داشته باشد. بایسته‌های انتخابات، بازاریابی سیاسی و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های انتخاباتی، موضوعات فصل‌های ۳ تا ۵ این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در پایان، محسن اسلامی به تغییر قانون انتخابات در مجلس و ضرورت تحول در روش اشاره و ابراز کرد: امسال قانون انتخابات، در مجلس شورای اسلامی تغییر کرد که در تغییرات جدید، فصل مجزایی به تبلیغات اختصاص داده شده و تبلیغات، نظام‌مند و هدفمند طراحی شده است. تبلیغات مجاز در عرصه حقیقی، تبلیغات مجاز در عرصه مجازی، تبلیغات غیرمجاز و سامانه شفافیت مالی ازجمله مواردی هستند که قانون‌گذار به آن‌ها پرداخته است. کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند، می‌توانند به مردم کمک کنند تا با انتخابات به لحاظ علمی و روشی ارتباط برقرار کنند. به موضوعات روشی انتخابات خیلی کم توجه شده و جامعه‌پذیری روش‌های انتخاباتی خیلی کم صورت گرفته است. اگر نامزدها روی روش‌ها کار کنند، باعث می‌شود انتخابات به لایه‌های میانی جامعه سرریز کند. نسل جدید بیشتر علاقه‌مند به روش‌های جدید مانند کمپین‌ها و پویش‌ها هستند. اگر روش را اصلاح کنیم، میزان مشارکت در انتخابات بالا خواهد رفت. این کتاب‌ها می‌توانند در این مسیر به کمک فعالان سیاسی بیایند.

در پایان این مراسم از «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی»، «کارزار انتخابات» و «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگ سیاسی» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها