پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
آموزش داستان و شعر با یک سیاست کلی امکان پذیر نیست

محمود پوروهاب، نویسنده و مدرس داستان و شعر گفت: نمی‌توان در حوزه آموزش داستان و شعر یک حکم کلی و یک سیاست جامع برای انتخاب استاد، منابع آموزشی و شیوه تدریس درنظر گرفت.

محمود پوروهاب در حاشیه برگزاری دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک که به میزبانی تفت از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: نمی‌توان توقع داشت که استادان و نویسندگان و شاعران در انتخاب ملاک‌های استاد کارگاه‌های داستان و شعر و نیز منبع آموزشی به توافق برسند چراکه هرکس دیدگاه خود را دارد و امکان دارد تا ۸۰ درصد نیز مشترکاتی داشته باشند ولی باز تفاوت‌هایی دارند.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان افزود: هرکس دلایل خاص خود را برای انتخاب روش تدریس دارد و مشلی نیز ایجاد نمی‌شود و اگر تنها یک روش خاص را درنظر بگیریم نقطه ضعف خواهد بود. یک استاد کارگاه داستان و شعر راهکارهایی را ارائه می‌دهد ولی این ادب‌جو و شاعر و نویسنده نوقلم است که روش خود را انتخاب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به تفاوت نسل‌ها هم توجه کرد، گفت: به طور خاص در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ممکن است نگاه نویسنده نوقلم به فطرت و نیاز مخاطبش نزدیک‌تر باشد و خود نوینسده و شاعر است که باید روش، جهان‌بینی، زبان و رویکرد خود را انتخاب کند.

پوروهاب همچنین با تاکید بر اینکه نمی‌توان درباره ترجیح استفاده از منابع ترجمه یا تالیف در آموزش داستان‌نویسی اظهارنظر کرد، افزود: می‌توان آثار خوب را به ادب‌جویان معرفی کرد ولی ادبیات حکم‌ّ‌بردار نیست و نمی‌توان گفت تنها همین روش یا منبع را انتخاب کنند. وظیفه استاد در کارگاه‌های شعر و داستان این است که بیاموزد ادب‌جو چگونه کاری خلاقانه ارائه دهد تا پیشرفت کند. برای موفقیت در داستان‌نویسی و شعرسرایی هم استعداد و نیز آموزش ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها