جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کتاب «فراز و فرود ملت‌ها» و نگاه میان‌رشته‌ای و تاریخی منسر اولسون

منسر اولسون در این کتاب با نگاهی میان‌رشته‌ای و تاریخی، چارچوب نظری خود را برای پاسخ‌دهی به این سوالات ارائه و نشان می‌دهد که گروه‌های منافع خاص با سیطره بر نهادها و حامل‌های قدرت به‌ویژه دولت، باعث کاهش کارآیی و درآمد کل جوامع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فراز و فرود ملت‌ها» تالیف منسر اولسون و ترجمه محمد فاضلی از سوی نشر روزنه به بازار کتاب آمد.

چرا «گروه‌های ذینفع» در یک جامعه شکل می‌گیرد؟ آیا انباشت این گروه‌ها می‌تواند به «فراز و فرود ملت‌ها» بینجامد؟ با کدام دستگاه نظری می‌توان آثار و تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنها را تشریح کرد؟

منسر اولسون در این کتاب با نگاهی میان‌رشته‌ای و تاریخی، چارچوب نظری خود را برای پاسخ‌دهی به این سوالات ارائه و نشان می‌دهد که گروه‌های منافع خاص با سیطره بر نهادها و حامل‌های قدرت به‌ویژه دولت، باعث کاهش کارآیی و درآمد کل جوامع می‌شوند. ایده‌های اولسون می‌تواند بینش‌های جدیدی درباره شیوه عمل و اقتضائات مقابله با این گروه‌ها در جامعه و اقتصاد ایران در اختیار ما بگذارد.

مانکور لوید اولسون جونیور (ژانویه ۱۹۳۲ - ۱۹ فوریه ۱۹۹۸) اقتصاددان و دانشمند سیاسی آمریکایی بود که در دانشگاه مریلند، کالج پارک تدریس می‌کرد. تأثیرگذارترین مشارکت او در اقتصاد نهادی جدید بود و بر نقشی که مالکیت خصوصی، مالیات، کالاهای عمومی، اقدام جمعی و حقوق قراردادی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کرد، متمرکز بود.

کتاب «فراز و فرود ملت‌ها» تالیف منسر اولسون و ترجمه محمد فاضلی در ۳۵۲ صفحه و بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی نشر روزنه به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها