سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
«پرسش‌های بزرگ فلسفه و فیزیک» در شیراز رونمایی شد

فارس- کتاب «پرسش های بزرگ فلسفه و فیزیک» اثر «استیون گیمبل» با ترجمه کاوه بهبهانی در شیراز رونمایی و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، شامگاه سه‌شنبه در مراسمی که به این مناسبت و به میزبانی کتاب شیرازه برگزار شد، کاوه بهبهانی مولف کتاب گفت: تفکر موقعیت مند است.

به گفته این مولف و مترجم شیرازی، بسیاری از ادعاهای حافظ ما را دعوت به این جهان می کند.

بهبهانی در پایخ به پرسشی در مورد آنچه می اندیشد، افزود: من طرفدار مکتب شیرازم و عشق زمینی را می پسندم. این سنتی که این جهانی است را دوست دارم.

وی ادامه داد: در غرب بهشت گم شد بنابراین بهشت را ساختند. حافظ می‌گوید این دنیا مقدمه آن دنیاست.

بهبهانی با اشاره به اندیشه‌های فلسفی حافظ و مولانا، تصریح کرد: یک دلیلی که مولانا معرفی شد شارحان خوبی بود که داشتیم.

وی ادامه داد: مسئله حافظ و سعدی عشق بازی با واژه است.

در معرفی این کتاب می خوانیم: «فیزیک در اعصار باستان کار خود را در مقام فلسفه آغاز کرد راهش را از فلسفه جدا کرد و زندگی فکری خودش را بنا نهاد. اما در یافتن پاسخ برای پرسشهای بزرگ پرسشهای بیشتری طرح کرد و این پرسشهای تازه علم فیزیک را به آغوش فلسفه بازگرداندند. چه کسی قرار است به این پرسشها پاسخ دهد؟ فیلسوفان باید پاسخ دهند یا فیزیک دانان؟ جواب این است که فیلسوفان و نه یا فیزیک دانان فلسفه بدون فیزیک خام است و فیزیک بدون فلسفه ژرفا ندارد. امروز پروژه ای که ارزش اندیشیدن دارد فیزیک و فلسفه است.»

مترجم در این کتاب عنوان می کند: رویارویی فیزیک مدرن و فلسفه هر دو رشته را با پرسش‌های تازه و پرمایه ای رویارو می کنند که مؤلف در این کتاب پاره ای از این پرسش ها را به بحث می گذارد. کتاب مجموعه دوازده درسگفتار است که هر درسگفتار پرسشهای بحث انگیز و جذاب فلسفه فیزیک را می کاود این درسگفتارها در قالب دوازده درسگفتار ویدئویی منتشر شده اند. ناشر درسگفتارها مؤسسه خوشنام و پرآوازه The Great Courses است که تولید کننده دوره های آموزشی در زمینه های گوناگون است. این مؤسسه در هر زمینه از بهترین و کارکشته ترین استادها برای تدریس دعوت میکند و درسگفتارهای ویدئویی حرفه ای تولید می کند. از جمله فیلسوفانی که در این مؤسسه دوره آموزشی برگزار کرده اند می توان از جان سرل، رابرت سولومون کاتیلین هیگینز و لارنس کهون نام برد که همگی از اندیشمندان نام بردار و تأثیرگذار جهان معاصرند…

به گزارش ایبنا؛ کتاب «پرسش های بزرگ فلسفه و فیزیک» توسط نشر طرح نو به بهای, ۲۵۰ هزار تومان زمستان ۱۴۰۲ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها